SM i Snooker – en ordentlig långbänk, men Farhan blev herre på täppan

22 MAJ 2012 17:30
51 anmälda var det och 27 skulle kvala om 8 lediga platser på torsdagen. Gruppspel alla mot alla, 3 x 7 och en sex manna grupp , bäst av tre och en tävlingsledares mardröm. Skulle det någonsin bli färdigspelat??
Lite löste det sig då vi spelade med tie-break vid 1-1 , färgade och en röd och det kvickade på
en hel del.
  • Skapad: 22 MAJ 2012 17:30

Snooker_Vimmerby

Efter mycket kämpande och suckande så blev vi klara vid elva blecket och mest minnesvärt var nog Vimmerby maffian, en hel liten fritidsgård som kör snooker dagarna i ända. Först på poolbord med snookerbollar, sen på niofots ”äkta” snookerbord och nu lyckats övertala fritidsförvaltningen  att ett tolvfots bord måste man ha. Spelarbuss har dom också, en fet buss, sprillans ny med ”Vimmerby kommun” på huven. Sex knattar och ledaren Jonas Johansson, ingen gick vidare, men kämpade gjorde dom och tillbaka kommer dom säkert och en stor eloge skall dom ha för sitt brinnande intresse.

Dag 2 är dubbelcup, åtta fyra manna grupper, bäst av fem och de stora elefanterna med i spelet. Inga skrällar direkt, Farhan högsta serien på 77, Bairaq 75 och pålägggskalven Belan Sharif slog ut Chi Voong med 3-0 samt Sandvikens S-O Bergqvist som skrällde sig in i topp 16 med 3-1 seger över Mikael Jernström.

Dag 3 och enkelcup. Inga skrällar i åttondelarna men högdramatisk match mellan junioren Arpat Pulat och Suleiman ” sulan” Salam. Arpat ledde 3-2, tappade 51 poäng i fouls på ett och samma läge och det blev skiljeframe. Undertecknad dömde sista framet, Arpat vann på sista svart och visade nerver av stål och stort jubel blev det på läktaren.

Alla resultat finns här!

Kvartsfinaler:

Benjamin Mc Cabe var stark mot Magnus Westerlund men kunde inte hålla ihop spelet mot Farhan Mirza. I ledning i varje frame men blev uitmanövrerad till 0-4.

Bairaq vann överraskande lätt över ”Kiruna Jim” Johansson och fick i semi inte Mats Eriksson utan dennes baneman och storskräll ex. letten Peteris Strazdins som motståndare.

Defensivspelande ex. belgaren Ferre De Graeve vann en välspelad och tuff duell mot Arpat Pulat och då kunde tävlingsledaren roa sig med att gå runt och fråga –”gissa vem av semifinalisterna som har svenskt pass?”

Dag 4 och semifinaler och final. Bairaq chockade sin motståndare direkt i första framet med en serie på 119 poäng! Nytt hallrekord, högsta break och till slut också värt 1500 riksdaler. Peteris stretade emot, men 3-5 blev det.

Farhan vann efter mycket utdraget defensivspel och finalen skulle alltså bli en ren KBK uppgörelse. Finalen såg länge ut att bli en promenadseger för Farhan men 5-2 blev 5-4 och tionde framet var synnerligen välspelat och spännande, mycket lurpassande och en intensiv safetykamp i mer än trettio minuter med två röda kvar. Farhan fick till slut läge på sista blå och gjorde inget misstag i spelet över rosa och svart men  det var stenhårt!

Farhan Mirza - Ferre De Graeve 32-53, 58-31, 19-48, 74-29, 5-64, 83-0, 64-30, 75-15
Bairaq Alurfy - Peteris Strazdins 119(119)-0, 27-89, 73-9, 25-64, 55-19, 76-34. 44-56, 57-47

Farhan Mirza - Bairaq Alurfy 72-10, 72-16, 48-34, 41-53, 64-14, 54-76, 44-8, 19-61, 48-78, 73-65

Vem som hade passet?? Svenske mästaren så klart!

Skribent: Kim Hartman