Säsongenspremiären av elit i snooker vanns av Henrik Svedstedt

22 SEP 2013 19:07
Ett startfält på 16 spelare var på plats. Tyvärr var ingen av dem tre högst rankade spelarna med och Mats Eriksson fick axla favoritskapet som första seedad och den ända i startfältet att ha vunnit Öppna SM.
  • Uppdaterad: 23 SEP 2013 13:13

I första omgången fick han möta glödheta Simon Lindblom som inte allt för länge sedan gjorde sin första hundra-serie i träning och vann säsongens första tävling några veckor sedan. Formen verkade sitta i och Simon tog snabbt en 2-0 ledning efter en serie på 78. Mats kunde inte bry sig mindre och som så många gånger förr kom han tillbaka och kvitterade till 2-2. I avgörande framet verkade dock inget stämma och Simon stod för första omgångens och turneringens stora skräll genom att besegra Mats 3-2.

För övrigt höll favoriterna och dem andra tre seedade spelarna tillsammans med Simon var efter lördagens spel klara för semifinal. Benjamin McCabe gjorde 70+ serie mot Henrik Svedstedt men tappade ändå sin 3-2 ledning och förlorade 3-4. Simon började även semifinalen bra och vann enkelt första frame. Suleman drog ner på tempot och efter två jämna frame var ställningen 2-1 till Suleman. I fjärde framet ledde Simon stort men med ett par röda kvar på bordet får Suleman chansen att sno framet men missar på sista brun, 2-2. Fortsatt jämnt spel i femte framet och efter ”black-ball game” i sjätte framet kunde Suleman koras till vinnare 4-2.

I finalen var det spel mot ett mål. Efter ett jämnt första frame briljerade Henrik med ett stabilt spel på alla plan och vann enkelt 4-0. Grattis Henrik!

Alla matchresultat finns på Biljardonline.

Skribent: Suleman Kukka Salam