Säsongens sista rankingtävling färdigspelad – nu blickar vi fram emot SM i snooker

26 APR 2015 20:08
Den åttonde och sista rankingtävlingen i snookerns kalender avgjordes som vanligt på snookerhallen förra helgen. Den här gången samlades 22 stycken förhoppningsfulla för att skaffa sig de sista rankingpoängen inför de stundande SM-helgerna.
  • Skapad: 26 APR 2015 20:08

I den ena av semifinalerna möttes utropstecknet Viktor Jonsson från Borås och Andy Nettleton. Viktor hade så här långt i tävlingen spelat mycket stabilt och som grädde på moset slagit ut självaste ex-mästaren Mats Eriksson med siffrorna 3-1. Matchen mot Andy var inledningsvis jämn, men efter de inledande två framen verkade det som att energin sakta började pysa ur Viktor samtidigt som Andy höll en jämnare nivå. Siffrorna blev till slut övertygande 4-1 till Andy som ivrigt påhejades av talangfulle sonen Max vid ringside. I den andra semin möttes gamle räven Jimmy Magnusson och vårt nya landslagsankare Belan Sharif. Jimmy kan de flesta tricks i snookersammanhang vid det här laget, men när motståndet blev så här pass kvalificerat så lyste rosten igenom stundtals för Jimmy som inte har tävlingsspelat så frekvent på sistone. Belan har en med svenska mått mätt en stabil grund som snookerspelare och kan från ett givet läge göra höga serier vilket också fällde avgörandet den här gången, klara 4-0 till Belan. I finalen blev spelet ganska tillknäppt och avvaktande, som det så ofta kan bli när det drar ihop sig. Belan var dock fortsatt den som gjorde minst misstag samt gjorde de högsta serierna vilket oundvikligen ledde till vinst med siffrorna 4-1. I nuvarande form är det få i Sverige som rår på en talang som Belan och det skall bli mycket spännande att följa hans framfart i öppna SM som avgörs om tre veckor. Redan nästa helg 1-3 Maj så skall inte mindre än fyra SM avgöras, detta innefattar Dam, Senior, U17 samt U21. Anmälan görs som vanligt på biljardonline och vi hoppas på många deltagare samt publik i de olika klasserna!

Skribent: Martin Söderberg