Sensationell segrare i Gävle

01 JUN 2014 21:51
Pontus Dalén tog överraskande men fullt rättvist hem segern i säsongens sista deltävling av Swedish Interpool Tour. Pontus som innan denna tävling var rankad som nummer 24 spelade upp sig till 13:e plats på rankingen och klarade att ta en plats på SM-veckan 3-6 juli.
  • Skapad: 01 JUN 2014 21:51

IMG_2045

Dalén besegrade i kvartsfinalen Andreas Gerwén och i semifinalen hemmaspelaren Marcus Chamat. I finalen bjöd unge Tian Zhang på hårt motstånd, men denna dag fanns det inget som kunde stoppa en het och beslutsam Dalén. Segersiffrorna i finalen skrevs till 9-7.

Slutsegrare av Swedish Interpool Tour 2014 blev denna säsongs dominant Christopher Koba som vunnit 4 av 8 deltävlingar. En minst sagt imponernande säsong av Koba. Bästa dam blev Caroline Roos och bästa junior Tian Zhang.

Säsongen blev ännu ett kliv framåt för svensk nationell tävlingsbiljard. Antalet spelare som deltagit i en rankingtävling under en säsong har sedan omläggningen från det gamla klass-systemet 2010-2011 ökat med närmare 25%. Totalt var det denna säsong 1 583 starter i Swedish Interpool Tour, en ökning med 160 starter från föregående säsong. Ett stort tack till alla spelare och idiella krafter som under säsongen ställt upp och gjort detta till en lyckad säsong.

Skribent: Kurt Roos