Simon Lindblom bäst när det gällde i Ranking 5

19 JAN 2015 09:40
21 deltagare i årets första och säsongens femte rankingtävling.
  • Skapad: 19 JAN 2015 09:40

simonpottarrosa_cropped

Första dagens dubbelcup för att vaska fram de åtta kvartsfinalisterna bjöd inte på några större överraskningar. Den yngre generationen spelade bäst och gick raka vägen till sina kvartsfinaler, medan åldermännen bland de högre rankade spelarna fick ta omvägen via förlorarsidan.

Även i kvartsfinalerna var det ungdomen som segrade och ingen semifinalist var 21 år fyllda. Simon Lindblom var den som fick kämpa allra hårdast för sin semifinalplats mot Henrik Svedstedt som länge såg ut att gå mot seger. Men vid ställningen 0-2 i frames och underläge 0-44 i det tredje framet så började Simons comeback, hjälpt av en tuff snooker som kostade Henrik en hel del poäng. Samtliga de sista framen var jämna, men Simon lyckades gå segrande ur dem allihop och vände matchen till 3-2.

I semifinalen ställdes Simon mot Morgan Högren, som verkligen har tagit stora kliv framåt det senaste året. Morgan inledde starkt och tog en rättvis 2-0-ledning, men Simon gick inte att skaka av så lätt i den här turneringen. Snart var det 2-2 och ett jämnt femte frame stog och vägde. Morgan skapade sig en bra chans att vinna framet men missade en enkel blå, vilket gjorde att Simon kunde sänka de sista bollarna och vinna med ett poäng. Ett dråpslag för Morgan som dock skakade av sig det hela och fortsatte att spela riktigt bra i nästa frame. Men historien upprepade sig. Den avgörande bollen ville inte ramla i utan Simon kunde återigen stjäla framet med en ynka poäng, och därmed vinna matchen med 4-2.

Samtidigt stångades Belan Sharif och Benjamin McCabe på bordet bredvid. De turades om att spela bra vartannat frame ungefär med 30- och 40-serier på löpande band, innan Belan plötsligt fick det att stämma två frames på raken och vips var det 4-2 och finalplats!

Belan började bäst i finalen. Ett 44-break gav honom initiativet i första framet. Andra frame blev en fragmenterad historia med flera misstag från båda håll - Simon knep det till sist och var inne i matchen. Men Simons spel stämde inte riktigt och ett antal frustrerade huvudskakningar senare så hade Belan återigen ledningen. Så blixtrade Simon till i det fjärde framet och smällde i en egen 44-serie, men Belan lät sig inte skrämmas utan kontrade med en 39:a och det var jämnt med en röd kvar. Simon rullade i en fantastisk lång röd, och kunde lägga en bra safe och tvinga fram ett misstag från Belan. 2-2 och matchen är nu bäst av tre.

Simon gör en lång röd direkt efter Belans öppningsstöt och gör en vacker 47:a innan han missar blå när han samtidigt går in i kakan. Han får dock en ny chans med en gång och stänger framet med en 38:a.

Belan kommer in först i nästa frame, men missar svart på 25, och i det här läget har han inte råd att missa. Simon gör dock bara 22, och Belan får en ny chans utan att lyckas avgöra. En lång gul av Simon som sedan snyggt rensar av de färgade för match.

Grattis Simon!

Skribent: Martin Linderoth