Simon Lindblom vinnare i snooker-SM 2016

11 MAJ 2016 06:07
Så har då 2016 års SM i snooker avslutats, och så på bästa möjliga sätt. Efter torsdagens kval hade startfältet fyllts ut till de 32 som inledde fredagens dubbelcup.
  • Skapad: 11 MAJ 2016 06:07

Den enda överraskningen av de som kvalificerade sig till lördagens åttondelsfinaler var den unge Edwin Ekberg från Vimmerby som efter stabilt spel vann även sin åttondel och därmed var klar för snookerkarriärens första kvartsfinal på den här nivån.

Där tog det emellertid stopp mot den från Skottland bördige George To men Edwin föll med flaggan i topp i ett rafflande avgörande frame. Noterbart från åttondelarna är att den nykorade nordiske mästaren Benjamin McCabe föll ganska klart mot den rutinerade Henrik Svedstedt och illustrerade därmed att vi i svensk snooker har en väldigt bred spets av elitspelare där ingen går säker i turneringar som denna.

Inför den avslutande dagens semifinaler hade de två unga landslagsmännen Belan Sharif och Simon Lindblom kvalificerat sig, utan att direkt haft några problem alls med konkurrensen. Deras motståndare utgjordes av några ärrade veteraner i form av nämnde Henrik Svedstedt och Mats Eriksson som däremot haft betydligt tuffare motstånd i kvartarna där exempelvis Mats hängde på repen mot George To men ändå lyckades vinna. Kanske var det skrivet på väggen vilka som skulle spela final då Belan slår till med en serie på 100 jämnt mot Svedstedt och Simon bara några minuter senare dunkar in ett break på 104, imponerande! Belan och Simon vinner båda övertygande till slut varsin semi och är därmed klara för en final i ungdomens tecken.

Efter det spel som de båda killarna visat upp i sina semifinaler så kunde man tro att finalen skulle spraka av bländande spel, men nästan traditionsenligt var spelet istället avvaktande och trevande från båda kontrahenterna. Det var först efter ett par frames som det verkade som batterierna hade laddat upp igen och därefter bjöds publiken på snookerhallen på ett spel värdigt en SM-final. Serierna blev stadigt högre och båda spelarna turades om att spela ett bra och offensivt spel som gladde publiken. Så tight som det är mellan de här spelarna så var det nästan logiskt att ställningen till slut var 5-5 och ett avslutande skiljeframe skulle bestämma vem av spelarna som skulle få titulera sig svensk mästare i snooker. Till slut var det Simon som kom in på ett bra läge och kunde stänga matchen för vinst 6-5. Det är nästan synd att en sådan här match måste ha en förlorare för båda spelarna är så fina representanter för vår sport i Sverige. Men i slutändan finns det bara en vinnare, och 2016 heter han Simon Lindblom och resten av snookersverige får verkligen ligga i hårdträning för att utmana de här vassa killarna nästa säsong!

Skribent: Martin Söderberg