Simon Lindblom vinnare – ung snooker på frammarsch

03 FEB 2014 11:45
Samtliga av de fyra semifinalisterna i helgens snookertävling (öppen klass) var under 20 år gamla, något som signalerar att ett regimskifte är på gång, eller redan har skett, inom svensk snooker. Med genomgående övertygande spel, såväl offensivt som defensivt, var Simon Lindblom den rättvisa vinnaren den här helgen efter att ha besegrat Arpat Pulat med 4-1 i finalen.
  • Skapad: 03 FEB 2014 11:45

21 spelare var anmälda och 20 dök upp med en spelare offer för säsongsinfluensan. Tävlingsupplägget var dubbelcup med matcher bäst av 3 frames fram tills att åtta kvartsfinalister sållats ut ur fältet, vartefter enkelcup tog vid med lite längre matcher.

Redan i första matchen ställdes de två kommande finalisterna mot varandra. Arpat vann med 2-1 och skickade Simon till förlorarsidan, vilket dock inte verkade bekomma Simon som utan frameförlust tog sig till kvartfinalen den vägen. Eftersom han kom ut från förlorarsidan ställdes han inför en tuff uppgift i kvarten, där meriterade Mats Eriksson väntade. Simon antog den utmaningen och stormade vidare till semifinal med klara 3-0. Arpat å sin sida gick raka vägen till kvartsfinalen via Magnus Åleby där han fick möta Benjamin McCabe, som med en nyköpt kö och lite svajig form inte kunde hota.

Belan Sharif har den senaste tiden inte spelat så mycket snooker utan fokuserat på fotbollen istället, men det var inget som märktes när han nu ställde upp i en tävling igen. Magnus Westerlund kämpade emot, men Belan var för stark och tog sig till semi med 3-1.

Morgan Högren stod för turneringens största skräll när han först besegrade Johan Lindqvist (semifinal i förra öppna tävlingen), sedan var en stöt från att vinna mot Mats Eriksson innan han via seger mot juniortränare Jonas Fahlander tog sig till kvartfinal mot segraren i förra öppna tävlingen, Henrik Svedstedt. Både Henrik och Morgan hade fått vänta länge innan deras kvartsfinal kunde starta och det var bara en timme från midnatt när Morgan satte segerbollen för 3-1 och tog sig till sin första semifinal i den tyngsta klassen.

De två vännerna Simon och Morgan ställdes mot varandra i söndagens första semifinal. Morgan fick aldrig chansen att hitta sitt fina spel från lördagen, när Simon kontrollerade matchen från start till mål med effektiv offensiv och finurlig defensiv. 4-1 blev det till slut. Arpat och Belan möttes i den andra semifinalen, och det blev en tät match som det brukar bli när de möts. Kanske var det Belans något sporadiska tränande som fällde avgörandet till slut? 4-2 till Arpat som gjorde turneringens högsta stöt i matchen med en 56:a.

I finalen hade Simon revansch att utkräva efter förlusten i den inledande omgången och han startade klart bäst och vann det första framet klart. I det andra tog Arpat ledningen, men släppte sedan in Simon som stormade förbi och stal framet. En reducering till 1-2 av Arpat i det tredje framet gav honom lite vind i seglen, men Simon kom tillbaka efter pausen och dominerade de två nästa framen för en klar 4-1-seger.

Grattis Simon till en meriterande seger!

Skribent: Martin Linderoth