Snooker-EM, så gick det

10 JUN 2013 10:08
Att berätta från Polen blir nu lite som att spänna vagnen före hästen i och med
att öppna SM nu är spelat och rapporten därifrån redan gått i tryck.

Vi har alltså facit angående hur det gick för EM truppen vid efterföljande SM och frågan
är om dom drog nytta av EM turneringen.

Vi berättar lite om EM och vad vi tyckte samt SM och närmaste internationella snookertävling.
  • Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:00

Spelplatsen vid EM var en lagom stor sporthall med utrymme för ca 5000 åskådare. Sexton tävlingsbord på två rader och ständig resultat uppdatering på storbild över ena kortväggen. En billig lunch resturang fanns, träningsbord fanns på en snookerklubb fem minuters gångväg från arenan. Säkerheten var  strikt och ingen utan namnbricka kunde gå ”fel” och hamna nere på ”golvet” bland spelare, ledare, domare och funktionärer.

Transport: Vi flög Arlanda-Berlin-Potzdam och  hämtades med buss. Servicen med buss hotell-arena – hotell var den bästa  någonsin och orkade man inte vänta, eller hade  bråttom, så kostade en taxi 35 kr. och tog 10 minuter.

Boende: Spelare, ledare, domare och supportar var fördelade på  tre hotell och vi hade dragit en riktig vinstlott då vi tydligen fördelats efter bokstavsordning och tillsammans med Ryssland, Rumänien och Ukraina blivit inkvarterade på ett modern och mysigt litet hotell beläget på en höjd ca. 500 m. från gamla stadskärnan. Vi fick alltså vara i lugn och ro och uppladdningen inför varje dags kämpande var den allra bästa.

Spelet: Tolv grupper med sex el. sju spelare. Fyra gick vidare och de sexton toppseedade väntade på att 17-48 skulle spela en utslagningsmatch inför sextondelarna.

Spelarna: Mats Eriksson (39) var ankare och ålderman, Benjamin McCabe (17) hade tidigare deltagit i tre ungdoms EM/VM samt spel på Malta. Arpat Pulat (16) var debutant.

Grupperna och spelet: Mats Eriksson var i en grupp med Irland, Cypern, Polen, Danmark och Spanien och vi hoppades på vinst  mot de två sistnämnda och avancemang. Benjamin McCabe hade Irland, Belgien, Polen, Bulgarien och Ryssland i gruppen. Arpat Pulat hade dragit den verkliga nitlotten med ex-profffsen Kristian Helgasson och Kaspar Filipiak samt 1:e männen i Belgien (Peter Bullen) och Ukraina (Sergeiy Isayenko).

Dag 1. (Bennys dag) Peter Bullen mosar Arpat med 4-0 och Arpat som har starkt självförtroende ser ut som om han fått en dagsedel från helt oväntat håll. Mats Eriksson – A.Poullos (Cyp) 1-4 Benjamin får svensk lägret att jubla när han dominerar mot Jurgen van Roy (Bel) och vinner med 4-2. En drömstart!

Dag 2. (Bennys kanonmatch) Arpat var ledig och Mats mötte Adam Stefanow (Pl) som Bairaq förlorade i skiljeframe mot vid U21 VM 2012. Det blev 3-4 även nu, men det var tight. Benjamin ställdes mot Robert Murphy, Irlands bäste och en av titelfavoriterna. Benny gör enl. mig sitt  livs match, kontrar in 1-1 med vasst attackspel och avrensning och gör på samma sätt för kvittering till 2-2, är ytterst nära särslag på fyra sista röda efter spel på blå boll och 3-2. Blir utmanövrerad och hade inga krafter kvar i sjätte, delvis pga pollenallergi. Hur som helst, ett snäpp uppåt, bra i defensiven, inpirerad och modig i attackspelet.

Dag 3. (Bennys dag) Helgason gav Arpat ingen chans, 0-4 och sjävförtroendet får nya törnar. Benny vinner 4-0 mot ryssen och är klar för slutspel! Mats förlorar igen i skiljeframe, nu mot Sutton från Irland. Sjutton också, stark come back från 1-3 men räckte inte hela vägen.

Dag 4. (heja Arpat, heja Mats) Arpat slår vitryssen med 4-0 och börjar prata om slutspel. Mats vinner måste matchen mot Rodriguez 4-0 och Benny tappar möjligheten att bli grupptvåa, 2-4 i en tight match mot den två år äldre Bulgaren Velichkov.

Dag.5 o 6. Arpat bjuder bra motstånd mot Isayenko, men 2-4 blir det. Benny 1-4 mot den lovande Polacken Biernadski och slutar fyra i gruppen. Mats kravlar upp på fjärde plats genom klara 4-0 mot Pedersen från Danmark. Arpats EM äventyr stängs av 17 årige ex-proffset Kaspar Filipiak.

Slutspel: Mats får inte riktigt ordning på spelet och det blir 1-4 mot Österrikes Andreas Ploner. Bennny möter polens Marcin Nietschke , det blir 2-4 till slut men ett fall med flaggan i topp.

Sammanfattningsvis ett mycket bra arrangemang, Robin Hull var turneringens klart bäste spelare och vann finalen i stor stil med 7-2 och tre hundraserier mot Gareth Allen. Fin sammanhållning i den svenska truppen, Mats Eriksson ett bra ankare, trevlig att spela schack med och bra motvikt till juniorerna.

Vid SM tävlingarna visade europaspelet sin betydelse.Bennys 81 serie och 4-1 mot Jim Johansson är stort, likaväl hade Mats nytta av sina genomkörare, annars hade han knappast vänt 1-3 mot Kevin Zarakani. Utropstecknet är naturligtvis Arpat Pulat som tar revansh på hela värden, går hela vägen till final efter 5-2 vinst mot regerande mästaren Farhan Mirza i semifinalen. Färske svenske mästaren Bairaq Al Urfy var inte uttagen till EM och undrar man varför, så var Bairaq alltför länge kvar i motivationsträsket och jag ”vill inte träna” gropen.

Friskare tag nu och juniorerna laddar om inför U21 VM i Beijing 10 juli , om uppladdningen inför det kommer vi att reogöra när det drar ihop sig. Uttagen trupp är Bairaq Al Urfy, Benjamin Mc Cabe och Belan Sharif.

Skribent: Kim Hartman