Snooker Senior-SM 2016

27 MAJ 2016 07:04
Årets senior-SM i snooker bestod av 15 deltagare i ett gruppspel med tre grupper som spelades under lördagen i bäst av 3. Gruppettorna blev George To, Andy Nettleton och Claes Norin, där Claes blev möjligtvis en överraskning när han besegrade Henrik Svedstedt med 2-1.
  • Skapad: 27 MAJ 2016 07:04

Under söndagens var de två första kvartsfinalerna med Andy Nettleton mot Sven-Olov Bergqvist (3-0) och George To mot Micheal Bingmert (3-1) relativt snabbt avklarade. De andra två hade mera drama där Claes Norin vann mot Martin Söderberg efter ha haft ett underläge med 0-2 tills Claes fick spelet att börja stämma. Mattias Enerdal som inte deltagit i snookertävlingar under en lång tid var nära att göra en upphämtning mot Henrik Svedstedt, men i avgörande vann Henrik övertygande 3-2. Båda semifinalerna blev hårda bataljer. Där George lyckades in till det sista att vinna över Henrik med 4-3. Andy Nettleton mot Claes Norin blev 4-2 och Andys 3-0 i kvarten kändes avgörande.

Så finalen blev ett UK-Championship i miniatyr, mellan Skottlands George To och Englands Andy Nettleton i finalen. Andy vann de första, andra framet övertygande och George såg sliten ut efter semin. Tredje framet blev avgörande efter George hade en betydande ledning blivit snookrad av svarts vänstra hål, då han skulle spela på grön boll. Efter att ha lämnat ifrån sig 30 foulpoäng kunde Andy spela hem framet och vara ett från seger. Georges lyckades sedan vinna två frames innan Andy lyckades vinna sin första Senior-SM titel med 4-2.

Grattis Andy till årets Sebior-SM!

Namnlös
George To, Andy Nettleton och nya vandringspokalen