Snooker U21-EM

15 APR 2014 13:56
Det känns som en liten evighet sedan tävlingarna, vilket det inte var, bara mycket
jobb för undertecknad såväl innan som sedan. Alltså, start 18 mars med gruppspelet och fyra friska juniorer, vilket var fullt manskap och nu utan ”gamlingen” Bairaq Al Urfy som ankare.
  • Skapad: 15 APR 2014 13:56

Målsättningen var, som skrevs innan resan, att få alla ur gruppspelet och det lyckades vi med. Vad gäller individuella prestationer så höjde sig Simon Lindblom över mängden, vasst spel och delad 1:a i gruppen med fem segrar av sex möjliga och lika med finalduon Oliver Lines och Josh Boileau, vilka bägge var i Simons grupp! Vinst mot JB med en av de snyggaste avrensningarna som man sett en svensk junior stå för.

Arpat Pulat, Belan Sharif och Benjamin Mc Cabe kom alla i mål som fyror med 2/3 i matchkvot och var därmed garanterade värsta tänkbara motstånd i slutspelet.

Benjamin Mc Cabe spelade +2 i frame, men 2-3 i matcher lite snopet då han var i ledning 2-1 i alla förlustmatcherna och stod för Svedalas högsta serie 98p, vilket tyvärr bara är värt 1 frame i sammanhanget.

Slutspelet:

Simons motståndare, Belgaren Jeff Jacobs fick en smakstart efter öppet spel och var vips i en 3-0 ledning och det blev för långt fram för Simon som föll 2-4.

Arpat sätter mycket press på sig självt i onödan vilket inte gör det lättare mot en stjärna som Walsaren Jamie Clark och 0-4 blev det.

Benjamin föll 1-4 mot Skottlands Dylan Craig, men gjorde en riktigt bra match och spelade taktiskt bättre än någonsin, Stenhårt och ytterst nära 2-2 i en mycket bra match, 1-4 till slut och lite kvar för att vinna kvalitetsbataljer men ett klart fall framåt!

Belan Sharif var den som oväntat var närmast seger/skiljeframe och det mot stjärnskottet Darryl Hill. Sjuk turstöt på avgörande svart i femte avgjorde det hela. Svart missas grovt i gröns hörn, går diagonalt ned i svarts vänstra hörn, hugger och rullar längs långvallen mot Guls hörn. ” Det här blir jättefint tyckte man, den lägger sig lagom nära hål, bara att rulla i för Belan!” Bollkräket orkade hela vägen i och där tog EM slut för Svedalas del.

Det blev för mycket för undertecknad som sedan 1984 och framåt sett lite väl mycket förlustmatcher och mörk i sinnet loggade in på facebook och lade ut snoookerkäppparna till försäljning med utlovade balettlektioner för ex snooker spelare.

Sammanfattandet vid närmare eftertanke var VG och det kunde ha blivet MVG. Motståndet blir tuffare för varje år, färre och färre blåbär och många nya nationer som utmanar Imperiet och dit räknas också det svenska gänget. Ett ungt lag som börjar få den nödvändiga rutinen och har många frames kvar under juniorvästarna. Så vi tar nya tag!

Skribent: Kim Hartman