Snopen Peteris vinnare

17 SEP 2014 18:03
15 spelare ställde upp i säsongens första rankingtävling i snooker. Det är ungefär så många som brukar dyka upp på efter sommaruppehållet – svenska snookerspelare är notoriskt trögstartade med tävlandet efter sommaren!
  • Skapad: 17 SEP 2014 18:03

De två förhandsfavoriterna inför tävlingen var förstaseedade Arpat Pulat och forne svenska mästaren Jim Johansson. Det skulle dock visa sig att det inte gick riktigt som planerat för någon av dessa.

I fältet fanns det en joker i form av Peteris Strazdins, tidigare semifinalist i SM, som är relativt lågt rankad på grund av sparsamt tävlande, och lotten och resultaten föll sig så att han ställdes mot Arpat. Det blev en jämn historia som Peteris gick segrande ur och vips hade Arpat hamnat på förlorarsidan. Och i sin nästa match ställdes han mot tuffe Viktor Jonsson, som genom att spela smart och kontrollerat kunde vinna sin mest meriterande seger hittills i snookersammanhang och därmed skicka ut förstaseedade Arpat ur tävlingen.

Jim å sin sida flög genom dubbelcupen in i kvartsfinal utan att svettas.

Peteris fick möta den talangfulle junioren Andrej Nasibov i kvartsfinal och var ytterst när att åka på däng, men lyckades till slut vända ett 1-2-underläge till 3-2-vinst. Watcharawut Khaengkhan gick fram som en virvelvind mot Kai Parviainen (3-0) medan junioren Johan Lindqvist fick kämpa hårt för att till slut kämpa ned Viktor Jonsson med 3-1. Magnus Åleby kämpade tappert mot Jim Johansson, men fick ge sig när Jim hittade spelet och enkelt tog två snabba frames för vinst med 3-1.

Semifinalerna var som natt och dag. Peteris hade hela tiden övertaget mot Watcharawut och matchen slutade 4-0. Jim fick känna på juniorstål i form av Johan som gick till 2-0-ledning såväl som 3-2-ledning innan Jim till slut kunde kämpa ned honom i avgörande frame och gå till final med 4-3.

Finalen finns det inte mycket att skriva om eftersom Jim var tvungen att lämna walk-over för att hinna med flyget hem till Kiruna, varför en snopen Peteris plötsligt stod som vinnare av turneringen

Skribent: Martin Linderoth