Stark Svensk insats i Portoroz

23 AUG 2014 19:33
Svensk biljard stortrivs i vackra Portoroz, Slovenien. Efter framgångarna på förra årets EM och sommarens Junior-Em kom ännu fler fina insatser i Eurotouren. Marcus Chamat visade gammal god form och kom på en fantastiskt fin tredje plats.
  • Skapad: 23 AUG 2014 19:33

Chamat imponerade hela vägen till semifinalen där slutvinnaren Denis Grabe från Estland blev för tuff att stå emot. Grabe som vann sin andra raka Eurotour! En heljgjuten Svensk insats med tre spelare blande de sista 16, bara Storbrittanien kunde matcha det.

Tomas Larsson fick äntligen utdelning på sitt resoluta spel han visat upp på de senaste internationella tävlingarna. Skalper som Bruno Muratore och Tomaz Kaplan las till i bältet. En fin nionde plats för Tomas.

På nionde plats slutade också debutanten Daniel Tångudd! Mycket meriterande segrar mot Ortmann 9-8, Kudlik 9-5 och Sniegocki 9-6. Lite mer erfarenhet och finslipad teknik så kommer Europa få se upp för den unge Göteborgaren i framtiden.

Den tuffaste lottningen denna gång hade utan tvekan Christian Fischer. En 33:e plats slutade det med, mycket bra med tanke på de motståndare han ställdes emot. Trots det så slog han Mosconi Cup vinnaren och förra Eurotourens runner-up Nikos Ekonomopoulos med 9-6. Även Stephan Cohen besegrades med 9-7. Här har Sverige en kommande stabil spelare på internationell nivå.

Andreas Gerwén hitttade inte sitt vanliga spel denna gång, en 65:e plats som vi anser som blygsam för hans del. Han har skämt bort oss med höga jämna insatser här. Men den placeringen är ingen katastrof på en Eurotour och Andreas är snart tillbaka i gammal god form.

Damernas Eurotour började på lördagen och spelades klart under söndagen. Även här blev det Svensk framgång genom Monika Margeta som tog sig till final. Tillbaka till rötterna kan man säga då Monika har Slovenskt ursprung. En fin andraplats bakom segrande Jasmin Ouschan som inte gick att rå på denna gång. Monika besegrade ryskan Seroshtan med minsta möjliga marginal i kvartsfinalen, 6-5. En klarare seger i semifinalen mot polskan Wesolowska. En jättefin insats av Monika Margeta.

Skribent: Kurt Roos