Starka svenska insatser i Carambole-EM

04 MAJ 2017 16:02
Varannat år arrangeras det stora Europamästerskapet i tyska Brandenburg, kanske den största händelsen inom carambole. Då tävlas det i ALLA grenar inom carambolen både för lag och individuellt.
  • Skapad: 04 MAJ 2017 16:02

EM Brandenburg 2017Alla grenar innefattar alltså även fri-, envallare och 3-vallare, liksom även cadre 47/2 och kägel. Men 3-vallars carambolen är den största och mest populära grenen och får också rättvist mer uppmärksamhet av media och publik. I år spelas EM under 10 dagar, 28 april till 8 maj, och omfattar 12 individuella mästerskap och 4 lagmästerskap.

Individuella EM började först av alla grenar den 28/4-30/4. Regerande mästaren Torbjörn Blomdahl var seedad direkt in i huvudtävlingen medan Henryk Kalita och David Pennör fick kvala. Bägge hade en svår grupp där endast vinnaren gick vidare. "Det är fruktansvärt kul att få spela i en sådan fantastisk tävling i en helt makalös arena", sade Henryk full av glädje. Han hade den unge talangfulle portugisen José Suares och Christakis Christoforou från Cypern i sin grupp. Henryk spelade mycket stabilt mot Suares och vann den matchen på ett övertygande sätt med 30-24/25. En överlycklig Henryk viftade glatt mot kameran! "Så fruktansvärt skönt att få vinna den första matchen. Jag tänkte bara att inte bli påverkad av någon eller något under partiet och spela bara poäng för poäng. Och det gick ju bra!" sade Henryk efter matchen. Dessförinnan lyckades David besegra fransmannen Pierre Soumagne i en tidigare omgång med 30-23/23. "Alltid skönt att vinna efter en bra match med tanke på att bordet är helt nyklätt. Jag började fruktansvärt bra i partiet men efter paus så kom Pierre igång och vi låg jämsides. Men en bra serie på 8 var min räddning", berättade David.

Nu hade svenskarna varsin fot till huvudtävlingen. "Då vi spelar inte samtidigt så geistar och hejar vi på varandra på läktaren, vilket betyder oerhört mycket", säger Henryk vidare. David mötte en av Tysklands bästa spelare Ronny Lindemann i den avgörande matchen. Lindemann förlorade i sin tur stort mot fransmannen och måste alltså vinna och samtidigt spela väldigt bra. Tack vare detta så skulle det räcka med oavgjort för David för att vinna gruppen. Man såg tidigt att bägge spelarna var lite nervösa och missade en del enkla bollar. Fransmannen Pierre Soumagne var på läktaren och hoppades på tysken. I paus ledde Lindemann med 9-15 och senare 18-24. Efter en bra uppryckning och med bra stöd från läktaren (Henryk, Torbjörn, Björn Lohmander med sina bröder och MJ) lyckades David vända steken och vinna! Tysken gjorde de två sista poängen för oavgjort och det räckte för avancemang för David. "Fy f-n så skönt! Nu hoppas jag att det här sporrar Hempa så att han vinner sin match! Vore så fantastisk kul att vi bägge gick vidare! Tänk dig-3 svenskar i huvudtävlingen!" skrattade en exalterad David.

Inför sin avgörande match fick Henryk Kalita ett väldigt roligt och stöttande meddelande från sin klubb Stockholms Carambole Club. "Vilken sporre att få veta att alla i klubben är på biljarden och ska se min match på storbilds-TV och heja på! Man blir rörd!" sade Kalita."Jag kommer självklart att vara på läktaren och ge honom all mitt stöd men samtidigt vara väldigt nervös" sade David  och klappade Henryk på ryggen. Suares hade förlorat mot Christoforou med 26-30/21 vilket innebar att Kalita måste vinna sin match, oavgjort räckte inte då cyprioten hade bättre snitt. Bägge låg jämsides under hela matchen och mot slutet kunde Henryk knutit ihop säcken men det ville sig inte. Christoforou tog vara på sin chans och hade matchboll vid ställningen 27-29. Det tog honom hela 7 stötar innan han satte den, dessförinnan kunde Henryk lika gärna ha vunnit matchen men det var inte hans match. "Jag hade verkligen chansen att vinna matchen men det var både nervöst och jobbigt. Ville så gärna att gå vidare i tävlingen tillsammans med David...  Man vet aldrig när man får en sån här chans till..." sade en mycket besviken Henryk efteråt. Väl kämpat ändå Henryk med huvudet högt!

För Davids del innebar det fortsatt spel i turneringen, men härnäst lottades han in mot regerande världsettan belgaren Frederic Caudron, av många ansedd som världens bäste spelare. "Jösses! Att få möta honom ska bli helt suveränt och roligt. Mitt mål var att komma in på topp 32 i tävlingen...  och det har jag gjort så nu har jag inget att förlora!" sade en upprymd David. Matchen gick på TV-bordet och var mycket jämn fram till 27-26 till Davids fördel. "När jag gjorde en bra serie och missade den 6:e poängen med ett hårsmån tänkte jag "jäklar också!". Man har inte råd att missa ett bra läge, speciellt inte nu." Caudron tog vara på chansen och drog ifrån kraftigt och höll sen ända in i mål. David missade sin efterstöt och partiet slutade 40-32/24 till Caudron. Men David var ändå nöjd efter matchen. "Det var otroligt roligt och lärorikt att få möta en sådan världsspelare. Man lär sig väldigt mycket på hur de tänker och löser svåra situationer!"

Torbjörn Blomdahl fick världens bäste kvinnliga spelare, holländska Therese Klompenhouwer, i sin första match i huvudtävlingen. Den matchen gick relativt smärtfritt för Torbjörns del - 40-22/20. I nästa match väntade spanjoren Javier Palazon. Torbjörn Blomdahl har haft svårt med spanjoren tidigare och Palazon är en svår nöt att knäcka. Matchen började bra för Torbjörn med en stark ledning innan paus. Efter pausen gjorde dock spanjoren allt och med 2 stora serier på varandra (8+7) gick han förbi och satte matchbollen. Med sin efterstöt kvar blev Torbjörn tvungen att göra 8 poäng för ett avgörande shoot-out , vilket är väldigt svårt. Efter en fantastiskt svår serie på 6 fick Torbjörn en alldeles för kort 3-vallare i sjunde stöten och blev därmed utslagen i årets EM. Årets vinnare blev istället italienaren Marco Zanetti, ett riktigt stort grattis till honom! I finalen spelade Zanetti bokstavligen ut Frederic Caudron och gjorde allt i det partiet plus lite till. Att leda med 29-1(!) i paus på 4 stötar mot världsettan är inte dåligt! Caudron kämpade tappert men fick se sig slagen med 14-40 på 11 stötar.

I skrivande stund spelar nu Nalle Olsson och Tran Moc Tai i lag-EM och representerar Sverige. De har Nederländerna B och Spanien A i sin grupp. Första matchen vann de efter lite berg- och dalbana, så nu hejar vi på dem!