Stark insats vid Snooker EM i Daugavpils

16 JUN 2012 09:37
Ja, jag ändrade godkänd till stark! Fem av sex vidare och faktiskt var det så att unge
Belan Sharif hade den värsta lottningen av alla och då blev det för svårt. Jonas Fahlander bevakade gruppspelet från hemmaplan och analysen att ”Kiruna” Jim
såg stark ut var klockren och även Bairaq Al Urfy spelade upp sig efter hand.
  • Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:00

I slutspelet åkte såväl Henrik Svedstedt som Mats Eriksson ut direkt mot tuffa motståndare. Bairaq vann överraskande klart mot Österrikes Domenik Schrubl och Jim körde över Danmarks andreman Danny Eriksen med klara 4-1.

Inför sextondelarna konstaterade Bairaq glatt att ”nu är det bara bra spelare kvar!” väl medveten om att han hade en grymt bra motståndare i Polens försteman Mikael Zilinski. Det gick som det kan gå, Bairaq kom under press och det rann i väg till klar förlust. Jim mötte ex-proffset Darren Paris och hoppet stod väl till Jim,s toppform. Undertecknad dömde i andra ändan av lokalen och hur jag än försökte, så hade jag ingen aning om hur det gick i Jim,s match. Dramatiskt värre hade det varit fick man veta och snöpligt som sjutton. Jim ledde med 4-1, motståndaren förlöpte med en röd kvar och ger nästan upp då röd ligger i halvcirkeln och det räcker att få i bollkräket för att Paris skall behöva snooker. -”Jag vät inte vad som händ, stöten kändes bra” . Tja, där har ni det, röd blev kvar och matchen vände upp och ned till 4-5.

Alla utslagna alltså och spelartruppen iväg med morgontåget till Riga medans undertecknad och Johan Hansson blev kvar en extra dag då vi var helt oumbärliga i domarjobbet. Vann gjorde Skottlands unga stjärna Scott Mc Donald och i Masters gick Darren Morgan igenom turneringen med frame siffrorna 32-0 ! Det måste snudd på vara första gången någonsin.

Daugavpils? Ren och fin småstad där alla talar ryska och såväl käket som livet är robust. Undertecknad var också helt rätt ute då han varnade spelartruppen inför deras disco besök ”tag det lugnt och var försiktiga!”. det dröjde inte heller länge innan ett snaggat blomkålsöra talade om för domare Hansson att det var ringa populärt hos den manliga lokalbefolkningen med ”rika västerlänningar” som dansade med deras tjejer! –”Så stick!” Viket alla gjorde och kom därför hem i ett stycke till Svedala.

Turneringen var bra arrangerad och blev för oss ett kvitto på att vi håller hygglig europastandard och undantaget UK samt Irland så är det nog bara Polen som är snäppet över oss. Framöver gäller träning inför U21 VM i Wuxi/Kina 13-24 Juli och uttagna är Bairaq Al Urfy, Belan Sharif samt Benjamin Mc Cabe.

Skribent: Kim Hartman