Suleman vinnare i ranking 4

07 DEC 2015 18:41
Årets sista rankingtävling i snooker avgjordes i helgen på den sedvanliga platsen Snookerhallen i Stockholm. Tävlingen lockade tjugo deltagare och mixen var även här en bred blandning av såväl åldrar som spelkvalitet.
  • Skapad: 07 DEC 2015 18:41

Den slutlige vinnaren Suleman K Salam, som enligt rapporter gjort ett flertal hundraserier på sistone, fick en knackig start på tävlingen då han direkt stötte på patrull mot skotske George To och fick ta en omväg till den stundande finalen genom förlorarsidan i dubbelcupen. Den andra dagens kvartsfinaler utgjordes till den övervägande delen av de på förhand tippade favoriterna och Suleman hade då gjort sitt och mötte i sin kvartsfinal Arpat Pulat i en välspelad match. Semifinalerna blev hårda uppgörelser, Belan Sharif kunde efter en lång drabbning till slut vinna med 4-3 mot Henrik Svedstedt som stod för tävlingens överlägset högsta serie med ett snyggt Century. Suleman lyckades även han utmanövrera bolltalangen och virtuosen Benjamin McCabe med siffrorna 4-2.

Finalen stod alltså mellan Suleman och Belan Sharif, och det var nog mycket beroende på att bägge spelarna alltid står för en utpräglad kyla och smartness när de är vid bordet. Särskilt Suleman är en mycket spelintelligent herre som inte gärna slarvar i defensiven och det kanske var den detaljen som till slut fällde avgörandet i en jämn match. Siffrorna skrevs till slut till 4-2 till Sulan som faktiskt vinner sin första stora rankingtävling i Sverige efter många försök. Grattis säger vi i tävlingsledningen till Suleman, och vi vill också rikta ett stort tack till Anton Andersson som förtjänstfullt dömde såväl en semi samt själva finalen.

Skribent: Martin Söderberg