Supertalang vinner Amatör-VM

11 DEC 2011 21:56
17 årige Hossein Ayouri vinner dramafinal på avgörande svart vid amatör VM i snooker. Iran har fått fram en supertalang i Hossein, det var spel mot ett mål ända fram till finalen mot ex-proffset Lee Walker. Matchen såg länge ut som solklar seger för Hossein, som ett tag var i ledning med hela 7-2. Lee Walker tog till alla trix som finns i boken och fick så när stopp på den mer och mer nervige motståndaren. Snopet nog brände Walker sista rosa för match och Hossein Ayouri fick lätta bollar för match och 10-9.
  • Skapad: 11 DEC 2011 21:56

Hossein Ayouri är därmed klar för nästa års protour och efter vad undertecknad såg, så har grabben en framtid bland de bästa. Om han får visum in i England är en helt annan femma, politiskt är Iran och UK knappast i takt med varandra och det kan alltså bli knepigt.

Visumtillstånd var ett stort bekymmer vid årets VM och flertalet länder,spelare och delegater fick snopet stanna hemma. Såväl Bairaq som undertecknad fick visum i sista stund och för Farhans del utvecklade sig ansökeriet till ren terror och löstes först efter samtal mellan Indiska regeringsrepresentanter och ambassadören.

Resultatmässigt blev VM något av en besvikelse för de svenske, det är små marginaler emellanåt och Farhans inledande tapp av 3-1 till 3-4 mot Iraks etta Ali Moshin satte honom genast under press.Förlust 2-4 mot Ukrainas Isayyenko samt 4-2 mot Arab Emiratets Al Joaker gjorde avslutningsmatchen mot Australiens försteman Steve Mifsud, till en måstematch. Hårt, 2-2 och nära 3-3 men 2-4 och god natt.

Bairaq Al Urfy var stenhårt inlottad. Englands förstespelare Martin O’Donnel samt Indiske snookerlegenden Yasin Merchant blev lite väl mastigt och rent avgörande var tredjematchen mot Syriens Omar Alkojah. Bairaq gjorde en jämn match men Alkojah har mer skinn på näsan och vann bekvämt med 4-1. Slutmatchen blev klara 4-0 mot svage Syrianen Khaled Elbakosh. Bairaq får trösta sig med Yasin Merchants beröm över Bairaqs ”handled” och träff på bollen.

Slutsummeringen blir ändå att svenskarna spelade bättre än resultatet och att vi mycket väl kan överraska positivt när det blir dags för EM i lag och individuellt.

Johan Hansson var svensk domarrepresentant med den äran och undertecknad, som medverkade vid årsmötet kan meddela att nästa världsmästerskap är tilldelat Egypten och spelas i semesterparadiset Sharm El Sheik i november månad 2012.

Skribent: Kim Hartman