Svenska snookerjuniorer visar klorna på Malta

09 JAN 2012 19:32
På ett Malta där vinterstormarna blåser hårt, pågår just nu European U 17 Snooker Open. Denna upplaga visar upp det största startfältet någonsin med 24 spelare från 10 länder inklusive speciellt inbjudna spelare från Hong Kong. Den svenska truppen består av Martin Söderberg som lagledare, samt domarna Jonas Fahlander och Martin Linderoth. Spelarna som försvarar sveriges färger är Benjamin McCabe, Simon Lindblom och Belan Sharif.
  • Skapad: 09 JAN 2012 19:32

Belan är den i truppen som är debutant i internationella sammanhang men har redan visat att han definitivt klarar av pressen det innebär att spela i en främmande miljö. Tyvärr blev Belan utslagen i gruppspelet i en högdramatisk, avgörande match mot Wan Sin Man från Hong Kong, matchen avgjordes i skiljeframe på svart boll så Belan var ju bara en viskning från att skrälla rejält här nere i sin debut. Han har dock stundtals producerat ett riktigt moget och bra spel med exempelvis ett sextiobreak mot maltesen Chris Peplow så med lite perspektiv bör han vara nöjd med sin internationella debut.

Simon Lindblom besegrade relativt enkelt maltesen Mathew Zammit och engelsmannen John Morell för att säkra en plats i slutspelet, och möter den extremt defensivt spelande polacken Kamil Zubryzcki på måndag i en av åttondelsfinalerna. Simon har ett väldigt bra självförtroende och växer alltid med uppgiften så han bör ha en god chans i den matchen.

Benjamin McCabe har definitivt växt med uppgiften här nere efter att ha gjort en ganska medioker insats i inledningsmatchen mot Brian Cini från Malta. Det ska i ärlighetens namn sägas att Cini vann av egen kraft då han emellanåt spelade riktigt bra. I nästa match mötte Ben engelsmannen Dan Parkinson som han utan större problem avfärdade i raka frames. I den avgörande gruppspelsmatchen mot den vasse Leong Man Hoi från Hong Kong trodde undertecknad att Benjamin skulle få det svårt mot dennes tekniska spel med hög kapacitet. Ben älskar dock uppenbarligen att stå i rampljuset och att bli utmanad, han tog fram ett spel som man sällan har chans att bevittna i snooker med klockrena stötar med hög svårighetsgrad. Man kunde riktigt se hur förbryllade asiaterna var på sin bänk inför denne svensk som vände upp och ned på alla begrepp om hur snooker ska spelas. Vinsten med 3-1 var odiskutabel och Benjamin tog sig vidare från gruppen. På måndagen ställdes han mot den offensive maltesen Chris Peplow i åttondelsfinalen, samme Peplow som Belan hade förlorat mot tidigare. Nu fick vi se en om möjligt ännu mer taggad Ben som spelade en fullständigt briljant snooker stundtals. Matchen gick dock till skiljeframe där Peplow efter bra matchspel tog en relativt betryggande ledning, med fyra röda kvar på bordet rensade dock Benjamin av samtliga bollar fram till svart med en fullständigt ekvilibristisk snooker för att säkra en plats i kvartsfinalen. Hur långt han skall gå i den här turneringen vet ingen, han har dock förmågan att göra vad som helst på ett snookerbord, det är helt säkert!

Skribent: Martin Söderberg