Sveriges Professor Panda vinner ranking 8

19 MAR 2014 16:26
Helgens rankingtävling 8 öppen klass lockade femton stycken deltagare ned till Snookerhallen på Krukmakargatan. Formatet var dubbelcup på lördagen, följt av kvartsfinaler på söndagen. Det egentliga som var värt att uppmärksamma under lördagspasset var att den kanske största favoriten, Mats Eriksson förlorade i cup-spelet mot den rutinerade pool-räven Magnus Vesterlund, och fick ta den långa vägen till den kvartsfinal som alla hade förväntat sig.
  • Skapad: 19 MAR 2014 16:26

När han väl var i semifinal fick Mats chansen till revansch då det var Magnus som återigen stod för motståndet. Den här gången var Mats mer skärpt och kunde till slut vinna med komfortabla 4-0. I den andra semifinalen möttes de båda juniorerna Arpat Pulat och Simon Lindblom. Dessa herrar har visat en stark form på sistone och matchen skulle visa sig bli knallhård. Simon såg stundtals ostoppbar ut när han pumpade in höga serier på femtio och sextio, men Arpat, som även går under smeknamnet ”The Machine” visade att Simon inte skulle få någonting gratis i den här matchen. Det blev till slut ett skilje-frame för att utkora en finalist, och där visade det sig att Arpat var den just då mest fokuserade och med stabilt pottande kunde han kliva in i finalen med siffrorna 4-3.   Den gamle mästaren Mats Eriksson ställdes alltså mot svensk snookers framtid i finalen, och denna bjöd inte på någon egentlig högkvalitativ snooker, men Arpats järnvilja och enorma fokusering fällde till slut avgörandet mot en ringrostig Mats som inte förmådde göra sig själv rättvisa efter en tids bortavaro från tävlandet. Vi gratulerar vår egen version av Professor Panda till segern, och hoppas att formen hos juniorerna följer med ner till Bukarest i Rumänien där de i skrivande stund deltar i U-21 EM.

Skribent: Martin Söderberg