Sverige satte sig i respekt

05 DEC 2011 10:32
Med två 9:e en 17:e och en 33:e plats som toppresultat satte Sverige sig åter igen i respekt ute i Europa. Andreas Gerwén visade att han håller mot de absolut bästa med sin 9:e plats och seger över slutvinnaren Mark Gray. Förlusten i 8-delen mot Chris Melling, som är klar för Mosconi Cup nästa helg, med siffrorna 9-8 visar vilken kämpe han är.
  • Skapad: 05 DEC 2011 10:32

Chamat_Treviso2011

Marcus Chamat befäster sin position som en av Europas toppspelare. Trorts svåra smärtor i sin högra armbåge vägrar han ge upp och krigar sig fram till en 9:e plats. I 8-delen mot Mario He spelade han bra men problem med sin sprängning till följd av smärtorna gjorde att han inte kunde försvara sig. Se och lär av denna mans inställning, rankad topp 10 i Europa.

Jim_Treviso2011

Jim Chawki stod för sin bästa insats internationellt sen EM i Zagreb 2010. En 17:e plats med mersmak. På hemmaplan har han visat vilket spel han har i sig, äntligen fick han även ut det på Eurotouren. En härlig insats som bådar gott framöver.

Sanne_Treviso2011

Senharip Azar spelade övertygande och har växt in på den internationella scenen. Två 9-8 förluster mot Tomas Engert satte stopp för hans framfart. En 33:e plats för Azar är mer än godkänt, högre placeringar kommer att komma framöver var så säkra. Ett annat som är säkert är att Engert inte vill möta Azar igen.

Jyri Halttu fick en tuff lottning och sprang på två topp 20 rankade spelare. På förlorarsidan dök Dimitri Jungo rankad sexa oväntat upp. Jyri bjöd upp till dans och först vid ställningen 4-4 kunde Jungo göra det avgörande rycket och hålla undan till seger. Tomas Larsson hade lägen att avgöra i sina båda matcher men flytet ville inte infinna sig. Larsson visade upp en inställning och kämpa-anda likt finsk sisu trots två förluster.

Sammantaget den bästa Eurotouren resultatmässigt på många år för svensk del. Det är en mördande konkurens på dessa tävlingar, se bara på europaettan Ralf Souquet som också han föll i två raka matcher.

Skribent: Kurt Roos