Sverige ute

19 FEB 2016 20:05
Det blev en liten överraskande tidig sorti för de svenska spelarna Torbjörn Blomdahl och Nalle Olsson i lag-VM i tyska Viersen. På pappret så hade Sverige bra chans att gå vidare ur gruppen men någonting hände under matcherna.
  • Skapad: 19 FEB 2016 20:05

Nalle kom aldrig riktigt in på borden och såg väldigt obekväm ut vid sina stötar och underpresterade sin kapacitet enormt i sin första match där han förlorade klart mot turken Hakan Incekara med 21-40/28. Samtidigt på det andra bordet öppnade Torbjörn starkt och ledde tryggt med 22-8 på 10 och då trodde många att svensken skulle lätt vinna matchen. Efter paus så verkade det som om Tobbe tappade lusten och var många gånger okoncentrerad och missade ett par lätta lägen. Detta tog Can Capak väl vara på och lyckades vinna matchen med 40-37 på 25! Starkt gjort!

Tack vare förlusten så blev Sverige piskade att vinna sin match mot Japan med bred marginal och samtidigt hoppas att Japan i sin tur vinner mot Turkiet. Hopplöst läge! Nalle spelade mycket bättre den här gången mot Hideaki Kobayashi och vann komfortabelt med 40-18/33 medan Torbjörn däremot förlorade en mycket jämn match med en pinne på 25 stötar mot Ryuuji Umeda. Väldigt ovanligt att se Torbjörn förlora två matcher i rad.

Tack vare förlusten  så blev Sverige utslagen ur VM för den här gången och nu får vi heja på Danmark, som har spelat bra i skrivande stund. Danskarna har hamnat i en mycket svår grupp med Italien och Belgien B. I första matchen lyckades de spela oavgjort (Brian Zola Hansen-Marco Zanetti 37-40/29 och Jacob Haeck Sörensen-Fabrizio Cortese 40-29/21) och ikväll väntar Belgien. Norge är också med i detta VM men har inte lyckats så bra.

Skribent: David Pennör