Sverige ute ur VM

23 FEB 2013 09:54
Sverige blev lite oväntat utslagen ur VM i 3-vallars carambole för 2-mannalag igår. Med Torbjörn Blomdahls senaste formidabla seger i WorldCup och blivande SM-mästaren Mikael Nilsson som representant för Sverige, var de en av favoriterna till guldet tillsammans med Korea, Holland, Spanien och Turkiet.
  • Skapad: 23 FEB 2013 09:54

Sverige lottades in i en ganska besynnerlig lätt grupp med Ecuador och Österrike. Då Österrike vann sin första match mot Ecuador fick svenskarna därför möta förlorarna i sin första omgång. Alllmänt bekant är att Tobbe har haft lite svårt med ecuadoren Javier Teran, då Teran slog honom de 2 senaste åren. Likväl blev det lika svårt för Tobbe den här gången då han förlorade matchen med 21-30 på 15 stötar. Överraskande var att Micke förlorade också sin match mot Rubio med 25-30 på 27.

Nu är Sverige illa ute. De måste vinna sina 2 matcher mot Österrike för att vinna gruppen och gå vidare till kvarten, då svenskarna har bättre lagsnitt. Allt var frid och fröjd när Tobbe gick som tåget och närmast förnedrade österrikaren Andreas Efler med 30-6 på 8 stötar!!! Allt låg nu hos Micke. Det började väldigt illa då han låg under med 0-12 mot Arnhim Kahoufer! Men tack vare en serie på 12 lite senare var Micke tillbaka i matchen, och det var starkt gjort! Länge gick de sida vid sida ända upp till 24-24 lika och matchen var väldigt spännande. Det var nog många svenska nerver som såg matchen live och inte minst för Tobbe! Allroundspelaren Kahoufer tillhör eliten hemma i Österrike men har aldrig etablerat sig i världsrankingen, och han spelar riktigt bra i den här matchen. Inga nerver här inte. Tack vare serie på 5 så var matchen över och respass för Sverige i den här tävlingen.

Vi får nu hoppas på vårt grannland Danmark, som lyckades ta sig till kvartsfinalen genom att vinna mot Frankrike(Tony Carlsen-Jeremy Bury 30-11 på 11, Tomas Andersen-Jerome Barbeillon 30-14/22) och oavgjort mot Holland B(Carlsen-de Brujn 30-18/13 och Andesrsen-van Beers 27-30/22). Det är väldigt starkt gjort. Danmark får man nog betraktas som underdogs i tävlingen. Vi får verkligen önska danskarna ett stort lycka till! Noterbart är att holländaren Dick Jaspers mosade totalt belgaren Frederic Mottet med 30-10 på 7 stötar med en serie på 22! för mer info gå in på eurobillard.org och klicka på VMviersen.

Skribent: David Pennör