Sverige utslaget ur Carambole-EM i lag

07 MAJ 2017 09:22
Sverige åkte tyvärr ut tidigt i årets lag-EM i 3-vallars carambole. Nalle Olsson och Tran Moc Tai representerade de blågula färgerna och hamnade i en på papperet svår grupp med Nederländerna B och Spanien A.
  • Skapad: 07 MAJ 2017 09:22

Hela tävlingen spelades på s k scotch double, dvs varannan stöt sinsemellan i laget vid varje lyckad poäng, vilket innebär att kan allt hända. Distansen är först till 40 och efterstöt. Då denna typ av spel infördes för första gången någonsin i lag-VM i Viersen, Tyskland för ett par veckor sedan väckte det mycket blandade känslor bland spelarna. Idén var enligt arrangörerna att jämna ut oddsen bland lagen där även de sämsta ska ha en chans att vinna, då luckan med andra gubben i laget mellan de bättre och sämre lagen är alldeles för stor. Med det nya spelsystemet är utgången väldig oviss då alla lag kan vinna, vilket gör spelet mer attraktivt och spännande för publik och media.

Sverige öppnade starkt och lyckades vinna mot Nederländerna med otroliga 40-22! Tran såg väldigt stabil ut i sitt spel med bra uppbackning av Nalle. Förloraren fick spela mot Spanien A i omgången efter och all press låg på Nederländerna som var tvungna att vinna matchen för att ha en liten chans, plus att de måste spela väldigt bra, nästan i ren utklassningsstil! Och det var precis det som hände! Nederländerna spöade Spanien så det slog härliga till med 40-16! Nu var det Spanien som hade pressen på sig i sin sista match mot Sverige. Oavgjort och Sverige vinner gruppen...  men här tog sagan tyvärr slut. Svenskarna hade inget att säga till om och fick se sig besegrade med 13-40! Svåra lägen kombinerat med nervöst lagspel gjorde det inte lättare. Tack vare detta gick Nederländerna vidare till avancemang med det bästa snittet i gruppen då alla lagen hade varsin vinst.

Vårt grannland Danmark (Allan Schröder och Lars Dunch) gjorde mycket bra ifrån sig och slutade på en hedrande 3:e plats. Vann gjorde Turkiet A (Tayfun Tasdemir och Can Capak) före  Nederländerna A (Dick Jaspers och Raimond Burgman).

Skribent: David Pennör