Swedish 10-ball Open -Internationell succé

14 JUL 2013 19:40
Stockholm, sommar, sol och biljard i världsklass när Swedish 10-ball Open spelades för andra året i rad 11-13 juli. Odiskutabla champions av 2013 års upplaga Jim Chawki (SWE) i herrklassen och Jasmin Ouschan (AUT) i damklassen.
  • Skapad: 14 JUL 2013 19:40

Intresset för årets Swedish 10-ball Open var rekordstort utanför Sverige och följdes av flera internationella biljardsiter. Även om startfälten var något mindre än föregående år var kvaliteten än högre på de deltagande. Världsmästare, Europamästare och mängder av andra titlar kunde man lägga till deltagarnas meritlistor.

Jim Chawkis spelade hem sin första internationella titel på ett imponerande vis. Inte en si finalen mot Ruslan Chinakhov var han riktigt hotad. Jim är på väg att etablera sig i Europaeliten. Turneringens utropstecken var unga Christian Fischer som senaste året visat att han hör hemma i det svenska toppskiktet. Efter en tredje plats här efter att bl a slagit ut fd världsmästaren Daryl Peach (ENG) kommer många fler än de Svenska spelarna få se upp i framtiden. Trea kom också förra årets vinnare Mark Gray (ENG). Två unga svenskar på prispallen i ett startfält innehållande internationella toppnamn som Niels Feijen (NED), Stephan Cohen (FRA), Ivo Aarts (NED) m fl visar på en spännande framtid.

Fler bilder från dessa dagar finns här på Facebook!

I damklassen som också ingår i deras Eurotour höll megastjärnan Jasmin Ouschan för favorittrycket. Något pressad i både semifinal och final men ändå säkerheten själv när det gäller. I finalen besegrade hon unga polskan Czuprynska och på tredje plats Caroline Roos (SWE) och Mazhirina (RUS). 15 av de 16 högst rankade damerna i Europa fanns med i startfältet, ett startfält minst lika starkt på ett EM om inte starkare. Dambiljarden är på rätt väg i Europa.

På bara två år har Swedish 10-ball Open etablerat sig som ett av de största oberoende eventen i Europa. Mycket publik var på plats alla tre dagarna och skapade en härlig inramning runt arrangemanget. Fredagskvällens bordtennis turneringen var ett lyckat inslag och kan komma att återkomma även nästa år om eventet hålls ett tredje år.

Alla resultat från alla matcher finns här!

Svenska Biljardförbundet och Jolo & Co tackar alla deltagare och besökare för tre härliga tävlingsdagar. Ett stort tack även till sponsorerna Biljardexperten AB, W-Ambulance och Nordic Consulting & Promotion AB som ställt upp med engagemang och stöd för att detta skall vara möjligt.

Skribent: Kurt Roos