Swiss - Nytt tävlingssystem för Carambole

08 FEB 2012 16:17
Rankingtävlingarna i Carambole har varit och är en uppskattad tävlingsaktivitet – även om antal (tävlande) spelare har minskat gradvis under flera årtionden och stagnerat på en låg nivå. Missnöjet med några inslag i hittillsvarande system för rankingtävlingar baserat på gruppspel med åtföljande slutspel har varit utbrett. Carambolekommittén har tagit till sej dessa synpunkter och introducerar denna spelsäsong en ny tävlingsform.
  • Skapad: 08 FEB 2012 16:17

Utgångspunkten har varit tävlingssystem baserat på idéerna i Swiss. Swiss tillkom i slutet på 1800-talet i schack när man inte hade möjlighet att spela round-robin (alla-mot-alla) men ändå ville få fram en värdig vinnare av tävlingen. Under 1900-talet utvecklades ett otal varianter baserat på grundtankarna i Swiss och anpassades för olika sporter och tävlingsverksamheter som bridge, alfapet, Go, squash, etc. Swissturneringar lär även ha förekommit i pool-biljard (8-ball), men det kanske någon annan kan berätta mer om.

Utformningen av nya tävlingssystemet för carambole har vi namnat till ”Carom Swiss”, men innehåller standardelement från etablerade Swiss-varianter. Det innebär bl.a. följande:

• Varje rankingtävling består av ett antal omgångar. En omgång är när alla spelare spelat var sin match (om jämnt antal spelare).
  • Alla spelare spelar lika många matcher; ingen slås ut ur tävlingen.
  • Inga deltagare möter samma motståndare två gånger i samma tävling.
  • Antalet omgångar kan göras flexibelt beroende på antalet deltagare, antalet bord och antalet speldagar. Antalet omgångar bör dock vara av samma storleksordning som – eller mer än – det antalet matcher vinnaren av en enkelcup med samma antal deltagare skulle ha haft.

Varje rankingtävling leder fram till att var och en av spelarna får ett antal rankingpoäng baserat på sina prestationer, och ju fler omgångar man spelar desto säkrare blir statistiken och därmed poängfördelningen. Nyckelfrågan i alla varianter av Swiss – Carom Swiss inget undantag – är på vilket sätt man väljer att matcha spelare mot varandra. Trösten är att det finns ett stort utbud av s.k. ”pairing rules” eller ”matchningsregler” att välja mellan – beroende på vad man vill uppnå. Carambolekommittén kommer att i samråd med spelarna pröva sig fram i den frågan. Den inbyggda flexibiliteten i Swiss-tävlingar har ett egenvärde i sig.

Tävlingsformen Carom Swiss införs spelåret 2012 och avses användas i första hand under en provperiod. Carambolekommittén hoppas att den nya tävlingsformen ska stimulera till ökat tävlingsspel och att rankinglistorna ska ge en rättvis bild av spelstyrkan. För detaljer i det nya tävlingssystemet och tävlingsbestämmelserna hänvisas till nyligen publicerade TB Carambole 2012.

Skribent: Sören Palmgren