Täta rankingfinaler i snooker

04 DEC 2012 08:34
Två rankingtävlingar i snooker spelades den 1-2 december på Snookerhallen i Stockholm.
Ranking 5 var öppen för alla spelare rankade 1-48, och 19 av dessa ställde upp. Tävlingen avlöpte helt utan överraskningar, även om det satt långt inne för några av favoriterna. I semifinalerna mötte regerande svenska mästaren Farhan Mirza junioren Belan Sharif och regerande svenska seniormästaren Henrik Svedstedt junioren Arpat Pulat
  • Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:20

Båda juniorerna föll med 2-4, men bjöd på hårt motstånd. Belan stod för turneringens högsta stöt med en 63:a och tvingade Farhan att kämpa hårt för finalplatsen och Arpat hade en gyllene möjlighet att sänka avgörande svart i det sjätte framet och tvinga fram ett avgörande frame men missade.

I finalen började Henrik bäst och en kontrollerad 48 gav honom kommandot i det första framet. Farhan kvitterade och sedan fortsatte det på samma sätt – Henrik tog ledningen, Farhan kvitterade. I det avgörande framet bröt så Farhan trenden. Med ett par röda kvar behövde han bara göra en av dem, och efter en safetyduell fick han ett långt läge. Missen var grov och den röda smet okontrollerat iväg runt bordet och landade så småningom i den ena miljön. Henrik himlade med ögonen och Farhan såg lite generad ut, men avgjort var det!

Rankingtävling 2 (klass 2), som tidigare i säsongen ställdes in på grund av för få deltagare, kunde nu genomföras med nöd och näppe. Fyra spelare var med och spelade gruppspel där de två bästa sedan möttes i en final. Nico Zanjani gick obesegrad genom gruppspelet och fick möta Olof Bergsten i finalen, som vann en direkt avgörande sista gruppspelsmatch mot Francis Öhlund. Blott 11-årige Andrej Nasibov gjorde tävlingsdebut med den äran, plockade ett frame i gruppspelet och kommer säkerligen att bli att räkna med i framtiden.

Finalen blev jämn och nervös och Olof Bergsten vann det avgörande framet och tog hem titeln.

Resultat Topp 48

Resultat Klass 2