Tätt internationellt program för Svensk Snooker 2016

05 JAN 2016 14:51
Den årliga internationella U17 turneringen på Malta har precis startat och svensk representant är 15-årige Andrej Nasibov.
  • Skapad: 05 JAN 2016 14:51

Resultaten kan följas på: www.europeanu17.webs.com

23-24 jan. var en stadsmatch Köpenhamn – Stockholm inplanerad som uppladdning inför EM. Den skjuts på framtiden med anledning av ev. officiella festligheter inom Svenska Biljardförbundet under den helgen.

7-13 Februari / U21 EM i Polska Wroclaw
Uttagen trupp: Belan Sharif ((18) , Arpat Pulat (19) , Morgan Högren (18) och Benjamin Mc Cabe  (19)

14-20 Februari / öppna EM i Polska Wroclaw
Uttagen trupp: Suleiman K. Salam, Simon Lindblom, Arpat Pulat och Belan Sharif

www.ebsa.tv är länken för mästerskapen

16 - 19 Mars / NM i Köpenhamn
Sverige har åtta platser och uttagna är Chi Voong, Rikard Lundin samt prelimenärt ovanstående landslagsspelare.

Tidigare under säsongen har Sverige deltagit vid U21 VM i Bukarest 17-26 juli.

Största förhoppningarna ställdes till Arpat Pulat som hade satsat stenhårt med fyra månader på Snooker skademin i Sheffield och följt upp med mycket bra resultat i Q-School och kvalet in till pro touren.                                                                               Det blev tyvärr total övertändning och ett svårsmält bakslag för Arpat.
Belan Sharif gjorde en som vanligt en gedigen insats , vann sin första slutspelsmatch med 4-1 mot Wales andreman Collum Loyd men därefter blev det respass  mot Irans stjärnspelare S. Mozayani. Andrej Nasibov debuterade i stora sammanhang, tufft för en fjortonåring mot ex proffs som Kaspar Filipiac och nu nyblivne prospelaren Zhao Xinthong. Andrej stod upp bra, fick mycket stryk men höll ihop spelet på ett bra sätt och avslutade gruppspelet med seger.

Det var vad som har hänt och nu siktar vi framåt med nya optimistiska tag 2016!

Skribent: Kim Hartman