Team Sweden utmanat av framtiden

02 MAJ 2012 19:50
Under onsdagen besökte Caroline Roos och Jim Chawki från Team Sweden Gärdesskolan i Sollentuna. Det tog inte många minuter innan det var fullt med entusiastiska ungdomar i skolans kafeteria runt biljardbordet och utmanarna stod i kö för att få spela mot landslagspelarna.
  • Skapad: 02 MAJ 2012 19:50

IMG_5446

Marcus Norlén ståendes till vänster på bilden i samtal med några av ungdomarna medans Jim och Caroline gör sig i ordning. Marcus som är väldigt engagerad i ungdomarna på skolan och håller i mycket av rastaktiviteterna och ansvarar för kafeterian på skolan. Varje termin spelas det turnering i biljard, en tjejklass och en killklass där man vinner en åtråvärd vandringspokal samt lite priser från kafeterian. Ca 80 ungdomar spelar här biljard regelbundet.

IMG_5451

Helt andra förutsättningar än vad Jim är van vid. Bordet en hel del mindre samt att bollarna inte rullar helt rakt. Men här spelar vi på ungdomarnas villkor och självklart gäller det att sätta åttan i motsatt håll.

IMG_5471

Ivrigt påhejad av publikskaran kämpades det för att knäppa landslagsspelarna på näsan.

IMG_5496

Helt klart finns det många talanger som spelar på skolor och fritidsgårdar. Bara på dessa två timmar hann man se 3-4 ungdomar med bra teknik och flera till som har förutsättningar att bli väldigt bra.

IMG_5491

Spelet avslutades med en dubbel varannan stöt, tjejerna mot killarna. Jim och Caroline spelade med en hand. Tjejerna segrade till killarnas förtret.

Ett stort tack till Marcus Norlén och Gärdesskolan för ett mycket trevligt besök, lär bli fler i framtiden.

Skribent: Kurt Roos