The young ones

04 OKT 2015 14:11
Efter en del sena förhinder kom till slut tre svenskar till start på Eurotouren i Holland 1-4 oktober. Tre unga lovande killar som redan nu skaffat sig en hel del erfarenhet, Jim Chawki, Christian Sparrenlöv Fischer och Daniel Tångudd.
  • Uppdaterad: 04 OKT 2015 14:50

Denna Eurotour spelas med en extra dag beroende på att endast elva bord finns tillgängliga av utrymmesskäl. Även ett maxtak på 170 spelare denna tävling.

En lovande comeback av Jim Chawki i Team Sweden och på Eurotouren som nu fullt motiverad gör en långsiktig satsning. Lite spänt i den inledande matchen mot unge holländaren Tim De Ruyter men ändå en klar seger med 9-2. I nästa runda vart det tuffare mot Danmarks bästa spelare Kasper Kristoffersen, chanserna för seger fanns men det slutade med en 9-8 förlust. Finske Siekkininen besegrades med 9-6 innan det tog stopp mot rumänen Ovidiu med samma siffror 9-6. En 49:e plats i comebacken.

Även Christian Sparrenlöv Fischer slutade på en 49:e plats efter att sprungit på Nick van den Berg på förlorarsidan. Förlust i den matchen med 9-3, efter ställning 3-3 förstörde tre dry breaks i rad Christians chanser att sätta press på van den Berg och matchen rann iväg. Vägen dit inledde Christian med att ta en fin skalp, polacken Piekarski besegrades lätt med 9-5. Efter det råkade även Christian ut för en tuff förlust mot Belgaren Mortier med 9-8 där även Christian hade sina chanser att avgöra matchen till sin fördel. Via seger över hemmaspelaren Ozver med 9-3 tog det sedan stopp mot van den Berg.

På 33:e plats och längst fram av de Svenska kom Daniel Tångudd efter ännu en fin insats. Han motsvarade favoritskapet i sina två första macther där han besegrade britten Hopkin med 9-6 och tysken Vogel med 9-4. Sen blev det tuffare mot gamle juniorantagonisten tysken Jan Wolff, förlust med 9-7. I finalen på förlorarsidan i sin grupp förlorade även Daniel en match med 9-8 mot polacken Konrad Juszczyszyn.

Både Daniel och Christian fanns för första gången med bland de 32 spelarna som är seedade. En liten milstolpe i deras utveckling sista året. Det finns fortfarande en massa utvecklingspotential i dessa tre unga killar. Ge de lite tid så kommer the young ones snart bli the young guns...

Tävlingen pågår fortfarande, för att följa slutet på den samt alla resultat gå till eurotouronline.com

Skribent: Kurt Roos