Torbjörn Blomdahl tillbaka i vinnarcirkeln!

27 MAR 2012 11:39
Sveriges främste biljardspelare genom tiderna lade ytterligare en titel till samlingarna då han vann Agipi Masters i 3-vallars carambole. Och som han gjorde det!
  • Uppdaterad: 07 JUN 2016 17:00

I kvartsfinalen mot greken Kasidokostas så gjorde han lite vad han ville och slakten fullbordades genom 50-7 på 20 stötar. En enda man på bordet och greken gled längre och längre ner i stolen och till sist ville han bara att det skulle ta slut. I semifinalen fick koreanen Choi smaka på det svenska stålet. En magisk lektion från Mästaren där serier på 20 (!), 9 och 13 gjorde att Torbjörn försvann som en avlöning ur koreanens blickfång. Slutresultatet skrevs till 50-21 på 14 stötar vilket ger 3,57 i snitt som många har problem med att hålla i 14-1...

I finalen så blev det en ren formsak då Torbjörn sin vana trogen öppnade starkt och skaffade sig tidigt ett 20 poängs försprång som Kyung-Roul Kim aldrig var riktigt nära att hämta in. 50-31 på 29 stötar med en högsta stöt på 5 var väl ingen jättehöjdare men vad spelar det för roll? Med alla bonusar på vägen tog Torbjörn hem 27.200 Euro så det håller väl svälten borta från dörren den närmaste tiden?

Torbjörn förklarade sin toppform med att han innan slutspelet körde ett fyra dagars träningsläger med juniorvärldsmästaren Haeng-Jik Kim där den rätta känslan infann sig. Att han sade att han inte spelat så här bra på 10 år är något man skall ta fasta på, då TB är en sansad analytiker. Dessutom har han bytt kö till en Predator P3 med carambolespetsar och det är modigt att göra en så stor förändring relativt sent i karriären som ett kö-byte ändå innebär. Var och varannan poolspelare använder Predator men det är inte lika vanligt hos carambole-lirarna. Än så länge, är det kanske bäst att tillägga.

Fick höra från Sköldis Hartman att det var lysande tittarsiffror på carambolen, till och med fler än som kollar på Bundesliga. Fantastiskt roligt att biljarden lockar mer än Bayern München och det var ett sant nöje att försöka referera spelet på en nivå så att alla tittare kunde få ut något av det. Om ni gillade det ni hörde så skriv en rad till This is a mailto link och om ni inte gillade det så skriv till mig This is a mailto link  med tips och råd om hur jag skall göra det bättre till nästa gång.

Nu håller vi tummarna för att det skall bli lite medaljskrammel på Pool-EM också.

Skribent: Niclas Bergendorff