Träningsläger för unga talanger gav resultat direkt

05 SEP 2013 16:05
Veckan innan skolstart organiserades ett träningsläger i snooker för juniorer och unga talanger av de båda Stockholmsklubbarna Stockholms Snooker- och Billiardsklubb och Kungsholmens Biljardklubb.
  • Skapad: 05 SEP 2013 16:05

Toppbild: Deltagarna på sommarlägret. Från vänster till höger: Belan Sharif, Rickard Höglund, Benjamin McCabe, Edwin Ekberg, Simon Lindblom, Lee Walker, Morgan Högren, Andrej Nasibov, Anton Andersson, Johan Lindqvist, Arpat Pulat.

Under måndag till fredag mellan 11-17 bjöds på rolig, stimulerande och högklassig träning i Snookerhallen på Krukmakargatan 34 i Stockholm med hjälp av den inbjudna, internationellt meriterade tränaren Lee Walker, som är certifierad som coach av World Snooker Association. På lördagen hölls en avslutning av träningslägret på eftermiddagen och på kvällen spelades sedan en uppvisningsmatch mellan Lee Walker och några av Sveriges bästa spelare.

bild2
Lee Walker analyserar tekniken hos lägrets yngste deltagare Andrej Nasibov.

Förutom att vara en duktig och pedagogisk tränare har Lee Walker även 15 års erfarenhet som professionell spelare, som gick till kvartsfinal i VM i Sheffield 1997 och efter att ha avslutat sin professionella karriär tog sig ända till final i amatör-VM så sent som 2011 där han förlorade knappt med 9-10.

Tio juniorer och unga talanger deltog under veckan och samtliga gjorde stora framsteg. Bland annat gjorde Simon Lindblom sin första 100-serie på onsdagen! Generellt var Lee Walker imponerad över spelkvaliteten hos våra svenska juniorer samt över de framsteg han kunde se hos de spelare han tidigare hade coachat i samband med klubbarnas ”Öppet Hus”-event för ett par år sedan. Det ska bli mycket intressant att följa dessa unga spelares framfart i den kommande säsongens rankingtävlingar och för några av dem följa deras prestationer även i internationella sammanhang. Förbättrade resultat som en följd av en höjd spelnivå blir kvittot på träningslägrets framgång.

bild3
Benjamin McCabe visar upp ett annorlunda sätt att potta bollar på.

Hur gick det då i uppvisningsmatchen? Ja, även om Lee Walker var en smula ringrostig efter ett längre speluppehåll så tog han sig an alla våra svenska utmanare utan att tappa frame, även om han var illa ute ett par gånger. Det blev ingen hundraserie denna gång men väl en fin 82:a som tog slut när den sista röda bollen vägrade att lämna sin ogynnsamma position längs långvallen vid ett sista försök att knacka loss den.

bild4
Walker rensar upp i första framet i uppvisningsmatchen efter att ha hämtat upp ett underläge mot Simon Lindblom.

Skribent: Martin Linderoth