Tre EM-medaljer

10 APR 2014 09:40
Årets soliga EM på Norra Cypern har kommit till sitt slut. Sveriges facit denna gång blev ett silver och två bronsmedaljer och en massa nya erfarenheter rikare.
  • Uppdaterad: 11 APR 2014 07:45

Henrik Larsson avslutade detta EM med att ta sin andra medalj i rullstolsklassen tillika Sveriges tredje detta EM. Furberg tog den tredje av Sveriges medaljer, ett brons i damernas 10-ball. Det är 32 år sedan Louise tog sin första medalj på EM, en fantastisk karriär minst sagt.

En 10:e plats i medaljligan av 33 deltagande nationer. Närmare 120 matcher spelades för det svenska med en seger i närmare 55% av dem. Ett fullt godkänt resultat på denna nivå och detta trots att det fanns mer att få ut på flera händer.

Ett annorlunda EM är känslan så här efteråt. Aldrig har borden vart så svårspelade, detta inte beroende på att det är tightpockets. Utan konstant ändrade klimatförhållanden timme för timme varje dag. Aircondition som slås på och det blir isande kallt för att en timme senare bli kokande hett och syrefattigt. För att citera Darren Appleton efter hans första stötar "The tables are tight and play really tough, you will get your chances in most of the racks". Man har aldrig skådat så många av förhandsfavoriterna skaka på huvudena efter var och varannan stöt. Inte sagt att dessa förhållandena på något sätt är dåligt, bara ovanligt svårspelat. En del av det svenska liksom många andra toppspelare som redan efter ett par matcher blev osäkra på sin stöt och tappade självförtroendet.

Holland dominerade som väntat detta EM, men Österrike överradkade och imponerade minst lika mycket. Guld för både damer och herrar i lag samt en drös medaljer till upp på det. Kroatien var en annan nation som hade flera spelare som hölls sig långt framme i flera av disciplinerna.

Både spelare och ledare lämnar detta EM med massor av nya erfarenheter som vi tar med oss för framtiden. Nu laddas det om för Eurotouren som spelas torsdag till lördag.

Skribent: Kurt Roos