Turkiet världsmästare

21 MAR 2011 10:00
Turkiet är världsmästare i 3-vallars carambole efter att ha vunnit VM i 2-mannalag i Viersen, Tyskland nu i helgen. I finalen fick de( Tayfun Tasdemir, Cenet Lufti) möta de regerande EM-mästarna Belgien( Eddy Merx, Eddy Leppens). En mycket välspelad och spännande final inför fullsatt publik där Turkiet drog det längsta strået.
  • Skapad: 21 MAR 2011 10:00

Tack vare att Cenet vann sin match mot Leppens i tre raka set så behövdes den andra matchen mellan Tasdemir och Merx aldrig spelas klart pga Tasdemir hade redan då tagit ett set. Förra året vann Turkiet också VM:et men då med Murat Nasri Coklu och Adnan Yuksel. Belgien har aldrig vunnit ett VM förr så det var nog extra pirrigt för de belgiska spelarna. Sweden B(David Pennör, Peter Lohmander) slutade på en godkänd 19:e plats medan Sweden A(Torbjörn Blomdahl, Nalle Olsson) förlorade kvartsfinalen mot Holland  och fick nöja sig med en 5:e plats.Men en av våra nordiska grannar, Danmark, spelade helt suveränt under hela VM:et och hade totalt fantastiska 1.676 i lagsnitt!!! Bästa lagsnittet i hela VM, där Tony Carlsen hade över 2.1 i snitt!!!Tyvärr så åkte de ut i kvarten mot Tyskland, men ändå, all credit till Danmark!!! Nästa VM avgörs också i Viersen, Tyskland och hoppas att Sverige placerar sig bättre. Kanske bägge lagen gör det?

Skribent: David Tranér