U21 VM i Snooker står för dörren

29 JUL 2010 17:03
U21-VM spelas 1-10 augusti i Letterkenny på Irland och Sverige startar med följande trio Bairaq Al Urfy, Benjamin McCabe, Suleman K. Salam samt Teamleader Kurt Roos. Startfältet är 79 man starkt fördelat på 10 grupper och 32 går vidare till enkelcupen. Hur är förutsättningarna?
  • Skapad: 29 JUL 2010 17:03

I Bairaqs grupp rankar vi exproffset Muldoon samt China och Thailand först och därefter måhända Skottland. För att gå vidare krävs en topp tre placering, eventuellt att vara en av de två bästa grupp-fyrorna. Bairaq är i god form, har tränat stenhårt sedan början av Juli och nytt personbästa med en 142 serie är bra att ha i bagaget.

I ”Sulans” grupp sticker exproffset Li Hang ut som storfavorit och med Pakpoj som klar andrahandare. Sulan kan vara en svårspelad herre som säljer sig dyrt och det kan bli lite av ”alla slår alla” i fighten om 3-4 plats. Måstematcher är mot toyotan och Shahar Rurberg.

Benjamin McCabe är antagligen turneringens yngste med sina 14 år och gjorde internationell debut i U19 EM på Malta i mars. Kevin har gnuggat honom nere i Göteborg och säger att han börjar ”se bra ut”! Ungefär som om han var en liten travhäst! Vår favoritkyckling har blivande proffset Sam Craige i gruppen och i övrigt för oss okända men säkerligen giftiga juniorer från världens alla hörn.

U21 VM är i mitt tycke årets finaste tävling på amatörsidan och väldigt spännande blir det att följa vårt tämligen färska juniorlandslag under resans gång. . Kurt Roos är lagledare och det gillar vi extra mycket eftersom det blir en finfin intensivkurs i snookersportens värld. Grupperna är grymt tuffa, vi får ta ett frame i taget, tacksamt notera eventuella matchvinster, lära av förluster och känna att turneringen är ett roligt och spännande äventyr. Livescoring kommer att finnas bl.a. på www.ibsf.info

Lycka till!

Skribent: Kim Hartman