Uppdatering om corona-situationen

15 MAR 2020 11:39
Nya föreskrifter från Folkhälsomyndigheten – styrelsemöte på måndag
  • Skapad: 15 MAR 2020 11:39

Observera att denna information och angivna besked gäller tills vidare. Läget kan snabbt förändras och tagna beslut och rekommendationer kan komma att ändras med kort varsel.

På lördagen kom nya rekommendationer och en checklista för evenemang för upp till 500 personer. Förbundsstyrelsen följer fortsatt noga utvecklingen och är beredda att fatta snabba beslut.

Svenska Biljardförbundet (SBF) följer fortsatt de allmänna rekommendationerna gällande coronaviruset (covid-19) som återfinns på Folkhälsomyndighetens hemsida (se www.folkhalsomyndigheten.se). SBF följer och beaktar vidare de regeringsdirektiv som har tagits (se https://www.regeringen.se/). Om tagna beslut och rekommendationer ändras från Folkmyndigheten eller regeringen kan SBF:s egen gällande information komma att uppdateras med kort varsel.

I veckan som gick förbjöds evenemang för över 500 personer, med syfte att minska spridningen av det pågående corona-utbrottet. I går gick Folkhälsomyndigheten även ut med riktlinjer för hur man bör hantera event för grupper upp till denna gräns. Till exempel bör man genomföra en riskbedömning inför varje event, och det finns då en checklista man kan använda som stöd. Verktyget hittar ni här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/information-till-arrangorer-av-evenemang/

I övrigt bör följande allmänna åtgärder utföras för att minska risken för smittspridning:

• Genomför en riskbedömning (ta verktyget till hjälp)
  • Ge information i förväg om att personer med symptom på luftvägsinfektion inte ska komma till evenemanget.
  • God kapacitet för tillfredställande handhygien, antingen handtvätt med tvål och rinnande vatten eller, om det inte går, tillgång till handsprit. Detta är särskilt viktigt i toalettområden och på matställen
  • Information om allmänna hygienråd (t.ex. affischer)

Enligt information från RF fattar respektive idrottsförbund själv beslut om åtgärder efter sina förutsättningar och utefter de allmänna rekommendationer som råder.

SBF:s arrangemang når inte upp till gränsen på 500 personer och alla planerade arrangemang kommer just nu att genomföras, under förutsättning att man följer de riktlinjer som finns framtagna. Undantaget är SPT1000 och SM 43+ som skulle spelats på Kville Biljard 21-22 mars respektive 18-19 april. Vi återkommer snarast med mer information om dessa tävlingar.

Vem gör vad?

Alla inom svensk biljardsport bör följa rekommendationer och riktlinjer från Folkhälsomyndigheten, regeringen och andra myndigheter med expertkunskaper inom ämnet. Varje individ har ansvar för sin egen situation och att agera för att undvika smittspridning.

Förbundsstyrelsen följer noga läget och har dialog med tävlingsarrangörerna om situationen, för att snabbt kunna fatta beslut att ställa in tävlingar om det skulle bli nödvändigt. FS har också kontakt med kommittéerna och landslagsledningen, för att kunna samordna och koordinera information. FS har sitt nästa möte måndag 16/3 och kommer givetvis att utvärdera det aktuella läget då.

Föreningarna ansvarar själva för sina interna arrangemang och tävlingar, men är naturligtvis välkomna att kontakta styrelsen för stöd och råd. Vi uppmanar alla föreningar att följa myndigheternas rekommendationer och riktlinjer.

Tävlingsarrangörer bör följa myndigheternas rekommendationer men vara beredda på att förutsättningarna snabbt kan ändras. Se till att ni har en tydlig ansvarsfördelning inför en tävling så att alla vet vem som har mandat att fatta olika beslut. Var också beredda på att fler än vanligt kan komma att avanmäla sig, vilket kan påverka tävlingsschemat. Det är mycket viktigt att ni ser till att det finns goda hygienmöjligheter under hela tävlingen, liksom att bord, bollar, krattor etc blir rengjorda mellan varje match.

Vi är medvetna om att alla inte kommer att dela SBF:s syn på situationen just nu, och vi vill betona att det alltid är upp till varje individ att göra ett eget val, så länge rekommendationerna följs. Framförallt ska du INTE delta i träning och tävling eller besöka hallen om du känner dig minsta sjuk eller tillhör någon av riskgrupperna.

På förekommen anledning vill vi också förtydliga att mandatet till tävlingsledaren att diskvalificera en spelare med tydliga symptom, vilket vi meddelade inför denna helgs tävlingar, naturligtvis inte handlar om att diagnosticera om någon har corona eller inte. Folkhälsomyndigheten har uppmanat alla med minsta symptom på luftvägsinfektion att hålla sig hemma och undvika social kontakt, så om en spelare med tydliga besvär såsom kraftig förkylning, rethosta eller liknande infinner sig till tävling är det en naturlig följd att hen ombeds att lämna hallen. Tävlingsledarens ansvar är att se till att tävlingen följer myndigheternas rekommendationer, men varje enskild individ har ett stort eget ansvar för att inte smitta andra.

Skribent: SBF