Foto: Alison Chang

Utslagen trots grymma resultat

02 NOV 2013 12:30
Caroline Roos slutar på 25:e plats i VM 10-ball för damer som spelas just nu på andra sidan jorden i Manila. Trots segrar mot toppspelare i världen fick hon se sig utslagen i gruppspelet med minsta möjliga marginal.
  • Skapad: 02 NOV 2013 12:30

Grupp 3 där Caroline Roos lottats in var på pappret den hårdaste gruppen med bl a spelarna Chen Siming rankad 2:a i världen, Yu-Ram Cha (9:a), Allison Fischer (13:e) och Hui-Shan Lai (15:e). Sex tjejer i varje grupp där alla möter alla och tre vidare till slutspelet, sista 24.

I inledningsmatchen dag ett pressade Caroline Roos brittiskan Allison Fischer hela vägen till sista bollen, förlust med 6-5 men med mer smak. Nästa dags första match utklassade hon Yu-Ram Cha med hela 6-0(!) och möjligheterna öppnades igen för en chans på slutspel. Segern följdes upp med en storförlust mot Chen Siming men inför sista dagen fanns hopp om avancemang.

Sista gruppspelsdagen började med en driekt avgörande match om chanserna skulle finnas kvar mot Lai. Som en sådan match skall vara utvecklades den till en rysare. Caroline har ett stabilt grepp fram till 5-2 men kan inte få till avgörandet förrens vid hill hill och vinner matchen 6-5.

I det läget ser det ut som Caroline kan förlora sin sista match och ändå ta sig vidare. Men då händer det märkliga att Chen Siming som krossat alla motståndare med siffrorna 6-2. 6-1, 6-1 och 6-0 förlorar sin sista gruppspelsmatch mot Yu-Ram Cha med siffrorna 6-1! Vilket innebär att Cha är vidare om inte Caroline vinner sin sista match.

CRoos_VM2013_10ball_st

På pappret är Caroline favorit mot Emily Duddy, USA men nu är det stor press. Spelet är spänt men Caroline har marginalerna med sig och kämpar till sig en ledning med 5-3. Men i det läget får Caroline inte i boll i sin sprängning och helt plötsligt slappnar Duddy av i spelet och rensar av till 4-5, spränger och rensar av till 5-5. Även sista lägget ser Duddy ut att spela i bollarna utan problem tills ett litet misstag kommer och Caroline får en liten chans. Men en avig tunn stöt på sexan blir anings för tunn och sexan missas. Duddy spelar i sex, sju  och åtta men kommer rakt på nian och missar. Köbollen och nian parkerar sig vid var sin kortvall och Caroline har inget val mer än att gå på den långa tunna tersen. Aning för tjock och nian ligger kvar på hålkant, Duddy kan enkelt gå ut och vinna 6-5.

Idrottens små marginaler kan vara så underbara men också så grymma. I biljard är marginalerna än mindre än små ibland...

En 25:e plats med mersmak och med ett par fina skalper till under bältet lämnar Caroline Roos Manila för den här gången.

Skribent: SBF