Uttagning till Junior-EM i Pool

06 APR 2017 22:32
Den svenska uttagningen är nu klar till Junior-EM i Poolbiljard, som arrangeras 31 juli - 7 augusti 2017 på Golden Tulip Jagershorst i Leende, Nederländerna.
  • Uppdaterad: 06 APR 2017 23:08

Europeiska Mästerskapen för Juniorer spelas i tre kategorier: Juniors U19, Pupils U17 och Girls U19. Pojkklasserna spelar fyra discipliner (14:1, 8-ball, 9-ball och 10-ball) samt lagtävling, medan flickklassen spelar 8-ball, 9-ball och 10-ball.

Svenska Biljardförbundets Poolkommitté beslutar att erbjuda platserna till följande spelare:

My Nguyen, BK Stöten - alla tre discipliner i kategorin Girls U19

Kasper Östlund, Borlänge BK - alla fyra discipliner i kategorin Juniors U19

William Viitanen, BK Stöten - alla fyra discipliner i kategorin Pupils U17

Till lagledare utses Peter Viitanen.

Motivering:
Huvudprincipen för urvalet av spelare har varit potentialen att åstadkomma ett bra resultat. My Nguyen har deltagit i EM förra året och lyckats ta en medalj i mycket hård konkurrens. Det är vår förhoppning att hon lyckas prestera även i år. Kasper Östlund tävlar numera i den äldre kategorin Juniors, men medaljen från kategorin Pupils förra året väger tungt i bedömningen. William Viitanen har visat stor potential och snabb utveckling. Kommittén anser att hans chanser att komma långt i någon av disciplinerna är rimliga.
Alla tre spelare har haft utmärkande resultat på SPT tävlingar i förhållande till sin egen kategori och ålder.

Ytterligare en spelare har varit föreslagen, Ragnar Grönsten från BK Milen. Kommittén bedömer att Ragnar är tillräckligt talangfull men saknar rutinen som krävs för att lyckas på stora mästerskap. Kommittén rekommenderar BK Milen att möjliggöra fler tävlingstillfällen och bättre matchning för Ragnar under säsongen 2017-2018, för att eventuellt kvalificera sig till EM nästa sommar.

Dzenan Sahovic

Ordförande för Svenska Biljardförbundets Poolkommitté