VM-femmor

05 JUL 2012 06:14
Sverige slutar femma i årets upplaga av Lag-VM i Peking, Kina. Marcus Chamat, Andreas Gerwén, Tomas Larsson och Caroline Roos har stått för en av Sveriges största internationella framgångar i svensk pool-biljard någonsin. En femte plats som bär en liten bragdstämpel över sig. Att "lilla" Sverige ens tar sig så långt känns i det närmaste overkligt i skrivande stund. Laget som här på plats blev lite av tävlingens snackis när det med spel i toppklass, teamspirit och hjärta vände underlägen och slog på pappret bättre nationer på vägen fram.
  • Skapad: 05 JUL 2012 06:14

Gruppspelet startade med match mot Vietnam som vi på förhand inte visste mycket om mer än att vi blev varnade på plats att det var ett mycket bra lag. Sverige inledde starkt med seger i de tre första matcherna innan allt började gå emot. Och en stabil 3-0 ledning blev till slutresultatet 3-3 och bara en poäng.

Nu var pressen stor mot starka Polen i nästa match. Även här inledde vi starkt med ledning 2-1 som svängde till 2-3 innan vi bärgade sista matchen och ännu ett kryss till slut. I och med det hade vi satt oss i en svår situation då det nu krävdes minst en poäng mot en av turneringens favoriter Japan för att gå vidare ur gruppen.

Det började så illa det kunde, efter de två 8-ball matcherna var ställningen 0-2 och vi var i stort sett ute ur turneringen. Dags för singel 9-ball, Gerwén och Caroline mot två världsspelare. Två stenhårda fighter där de våra visar att det hör hemma på denna nivå. När det är “do or die” avgör båda sina matcher utan att darra. Kvitterat och endast en poäng till krävs. Chamat kliver in och mosar sin Japan med 7-1 i 10-ball. Helt plötsligt leder vi matchen med 3-2 när det är dags för avslutande mixed dubbel i 10-ball. Caroline Roos och Tomas Larsson kliver in och av bara farten besegrar världsparet Kawahara och Akagariyama!!! En viktig seger med bragdstämpel. Vinsten över Japan innebär att vi får möta Indonesien i slutspelet och Polen får ta sig an Kinas förstalag istället för oss. En seger som även gav eko på de ledande biljard siterna i världen där matchen omnämns. Japan dessutom ett av fyra lag som spelar semifinal idag torsdag.

Efter en komplierad lottning som inte många på plats förstod har vi placerats mot Indonesien i 8-delsfinal. En motståndare i det närmaste lika tuff som Japan. Det visade sig bli ännu en osannolik rysare. Återigen underläge 0-2 efter 8-ball. Gerwén och Caroline visar än en gång att det inte finns någon press de inte kan hantera. De tar Sverige tillbaka in i matchen med två klara segrar i sina 9-ball singlar. 2-2 och Caroline och Tomas dominerar sin dubbel fullständigt och tar Sverige till ledning 3-2. Samtidigt hämtar Marcus Chamat upp underläge i sin match. Men vid 5-6 tar han boll nummer åtta för tunt och matchen är över. 3-3 och shootout avgör. Alla i laget skall stöta i turordning, först till sex poäng gäller och man skall även vinna med två poäng. Här gav ett uppumpat Sverigei inte indoneserna inte en chans, seger Sverige 6-2 och klart för kvartsfinal i VM!

I kvartsfinalen mot världens bästa lag sett till världsrankingen, Taiwan pressade vi dom i tre av de fyra matcherna som spelades. Taiwans herrar är rankade 2, 3 och 6 samt deras dam 5 på WPA:s världsranking. Ingen i laget har gett bort en boll frivilligt under hela turneringen. Och framförallt har laget presterat biljard i absolut världsklass i det mest pressade lägen man kan tänka sig. Hjärta, krigarinstinkt och en team spirit som inget annat lag kan jämföra sig med. Vi är och ska vara stolta över svensk biljard dagar som dessa.

Hämtat från Ted Lerners artikel på WPA-pool.com:
Japan also presents a very formidable squad but they lost today to a very inspired Sweden team, led by veteran Marcus Chamat.  Sweden  need to win their matchup with Japan to go through, and they fought back from a 2 – 0 deficit and took the last four matches to win 4 -2 and advance. Look to Sweden to present a difficult front in the knockout stage.
“We had the knife to our throats,” Chamat said. “We had everything to play for, so we were pumped up. You win as a team and you lose as a team.”

Mer finns att läsa på bloggen som ni hittar här.

Skribent: Kurt Roos