VM-klara

04 MAJ 2012 19:28
Nu går Team Sweden in i en hektisk period med Eurotour både för herrar och damer, sedan väntar VM 9-ball för damer i Kina, VM 9-ball herrar i Qatar och VM Lag i Kina.
  • Skapad: 04 MAJ 2012 19:28

Caroline Roos är med sin andra plats på Euro Women Ranking direktkvalificierad för VM 9-ball dam i Shenyang, Kina 17-21 juni. Marcus Chamat är likaså direktkvalificierad för VM 9-ball i Doha, Qatar 22-29 juni på sin fina sjunde plats på Eurotour rankingen.

I år är också VM för lag tillbaka på schemat, spelades sist 2010 i Tyskland där engelsmännen tog hem titeln. Nu tillbaka med ett nytt format och spelplats. Evenemanget hålls i Peking, Kina 30 juni-6 juli. I den svenska truppen ingår Marcus Chamat, Tomas Larsson, Caroline Roos och Andreas Gerwén.

32 lag kommer att göra upp om titeln. I varje lag ingår tre herrar och en dam. Man delas in i grupper om fyra lag där alla möter alla. I en lagmatch ingår två singlar i 8-ball, två singlar i 9-ball och två dubblar i 10-ball med varannan stöt. Damen skall sättas upp i 9-ball eller dubbel 10-ball, vilket innebär att det inte är säkert att dam får möta dam. Alla spelare får spela två matcher i en lagmatch.

Sverige är ett av 14 direktkvalificerade lag, värdnationen Kina har två lag. Hur de sista 16 lagen tas ut har vi inte all information om i dagsläget. Ett mycket spännande event är det hur som helst. Var det någon som sa att säsongen led mot sitt slut...

Skribent: Kurt Roos