VM-nior i Kina

02 AUG 2014 23:41
Sverige slutade till sist på en nionde plats i årets Lag-VM i Kina som som spelades 28 juli-2 aug. Ett mästerskap med små marginaler under spännande förutsättningar.
  • Skapad: 02 AUG 2014 23:41

Sverige inledde dettta VM starkt med segrar över Hong Kong med 4-2 och Mongoliet 5-1. Därefter i den viktiga matchen mot Kroatien fick ingen i teamet spelet att fungera till 100% medans kroaterna spelade fantastiskt bra. Knapp förlust med 2-4 och endast obesegrade Kina A kvar att möta i gruppspelet. Då fyra av sex grupptreor också tar sig vidare till slutspel var varje lägg och match oerhört viktiga. Förlust med 1-5 blev det i sista omgången mot hemmafavoriterna, men just 1-5 visade sig bli det som avgjorde till Sveriges fördel. Just den macthen tog Sverige till Slutspel som 16:e och sista lag. Om Sverige förlorat 0-6 hade det blivit lottdragning mellan tre lag om sista slutspelsplatsen!

Svenska laget fr v Tomas Larsson, Marcus Chamat, Andreas Gerwén, Caroline Roos.

I 8-delen ställdes Sverige mot Kina B, ett Kina B som var alldeles för bra denna dag för att Sverige egentligen skulle ha en riktig chans. För Sveriges del slutade VM med en fullt godgänd 9:e plats mednas Kina B gick hela vägen fram till Guldet.

För mer nyheter, händelser och bilder från detta VM besök Biljardförbundets sida på facebook.

Skribent: Kurt Roos