VM i Daugavpils till ända

08 DEC 2013 17:24
Guld till Kina, Brons till Sveriges landslagstränare Lee Walker! En femtonåring spelade hem titeln och finalmotståndare var 16årige landsmannen Zhao Xintong!
  • Skapad: 08 DEC 2013 17:24

Det här var ju öppna VM och inget pojkmästerskap, svart på vitt alltså att Kina är på väg rakt till toppen i snooker sporten och all heder till Lee Walker som gav Shou Yuelong stenhårt motstånd i semifinalen.

Hur det gick före de svenske?

Artikeln innan VM handlade om generationsväxling, att vi trodde på Bairaq och att våra två sjuttonåringar skulle få det tufft i debuten och mycket motvind. Ingenting är roligare än att vara kapten för lovande juniorer och deras prestation i Daugavpils får högt betyg.

Vem kunde tro att Arpat Pulat skulle ta matchen till toppseedade Ryan Causton  (Eng) stå pall , vinna skiljeframet och ge Causton enda gruppspelsförlusten. Lika lite kunde man tro att Benjamin Mc Cabe skulle ge Steve Mifsud, Australiens försteman och ex VM finalisten en match in på linjen, sätta nytt pers. med en 90-serie och i några sekunder stå som vinnare efter särspel på svart, innan vit orkade gå tre vallar för att trilla ned i svarts vänstra hörnhål!

Inget slutspel(nära)för våra tonåringar, men mycket gott betyg och det finns all anledning att tro på goda resultat i framtiden, förutsatt att de har möjlighet till mycket kvalitetsträning/coaching och tävlande mot internationellt motstånd.

Bairaq Al Urfy är lite av en ”slow starter” och spelar oftast upp sig efterhand, i U21 VM i Wuxi 2012 blev det fatalt, här i Daugavpils blev det visserligen ”torsk” mor Syd Afrika i omg.1 , men därefter vanns fyra tuffa nyckelmatcher på raken och inför sista omgången så fanns chansen till andra plats och bra slutspelslottning. Det blev hårt och jämt mot David John (Wal), 2-4 dock, grupptrea och lottad mot Thailands försteman Pakpoy och där tog det stopp med 1-4.

Som summeringen kan man säga: Att Svensk Snooker inte är så tokig efter europeiska mått mätt, att vi har ett par juniorer till som tycker att dom är värda landslagsplatser , att vi har flera ”äldre” spelare att mixa in när dom är i full form, att sammanhållningen är fantastiskt fin och att inget är roligare än att knalla omkring vid arenan och påpeka för andra ledare vilken ung trupp Sverige ställer upp med! Det var vi och Kina, lite resultatskillnad måhända men vår tränare blev trea i alla fall!

Skribent: Kim Hartman