VM i pyramid med svenskt deltagande

24 AUG 2021 10:36
Idag inleds VM i pyramid och i år har vi en svensk deltagare på plats - Aleh Baykou.
  • Uppdaterad: 24 AUG 2021 10:36

VM spelas i Khanty-Mansisjk, Sibirien den 24-29 augusti. Alla de bästa spelarna är med. Några är flerfaldiga världsmästare. Totalt är det 58 spelare med i turneringen från 19 länder.

Aleh möter i första matchen Elisej Anufriey från Surgut, Ryssland. Första omgångarna spelas som kval. De seedade spelarna börjar sina matcher under den andra dagen. Man får förlora en match. Efter två förluster är man ute från turneringen.

Det är högsta möjliga konkurrens. I Sverige är pyramid en väldigt liten gren som spelas av ungefär 30 personer. Med så få spelare på hemmaplan blir det väldigt tufft att möta det internationella motståndet. Många av deltagarna är unga, lovande talanger som har meriter från inhemska mästerskap. För Aleh  kommer det att bli tufft men vinner han något frame är det ett bra resultat.

Aleh är född i Belarus och har bott i Sverige i 15 år. Han började träna biljard för ungefär fem år sedan och har lagt ner mycket tid och pengar på att bli en bra spelare. Han har bland annat spelat i den Baltiska pyramidligan under de senaste tre åren. Och nu har han alltså blivit inbjuden att få delta i VM. Han är taggad inför uppgiften men med tanke på nivån på de andra spelarna kommer det att bli en tuff utmaning.
Aleh Baikou

Om pyramid
Pyramid är ett spel som kommer från Sovjetunionen. Alla 15 republiker har haft sina stora spelare genom åren. Idag är det spelare från Ryssland, Uzbekistan, Ukraina och Kazakstan som brukar vara favoriter på de flesta internationella tävlingarna.

Det finns flera olika discipliner att tävla i. Det här VM:et spelas i Free Pyramid, där man ska spela alla bollar. Först till 8 vinner frame, först till fem vinner matchen.

BK Pyramid
I slutet på förra året fick SBF sin första medlemsförening inom grenen pyramid – BK Pyramid i Stockholm. De spelar på Snookerhallen som har det enda pyramidbordet som finns i Sverige. Bordet har funnits i cirka fem år. Det finns runt 30 pyramidspelare i Stockholm, varav 10-15 brukar ställa upp i klubbtävlingarna. Att det bara finns ett bord i Sverige gör det svårt att växa och att bli bättre individuellt med så liten konkurrens.

Vi återkommer med flera länkar och eventuell livesändning om vi får tillgång till det.

Skribent: SBF

Biljard för äldre