Världsrekord av världsettan

22 SEP 2013 19:58
Torbjörn Blomdahl är fortfarande nummer ett på världsrankingen efter en helt sanslös uppvisning i årets andra WorldCup i 3-vallars carambole efter sommaruppehållet! Ett snitt genom hela turneringen 2,739 är nytt världsrekord.
  • Skapad: 22 SEP 2013 19:58

Svensken vann mycket komfortabelt över spanjoren Ruben Legazpi i finalen med 40-19 på 15 stötar.

I en välfylld arena på en ranch i Poloponnesses, Grekland handlade det bara om en person i finalen. Tobbe spelade i det närmaste perfekt och ledde väldigt tidigt med 31-9 och finalen var i stort sett över för spanjorens del. Det gällde bara och putsa till siffrorna innan Tobbe satte dit matchbollen.

Det var en del skrällar i tävlingen då de 4 bästa spelarna försvann redan i första omgången, Dick Jaspers- Doon Gong Kang 37-40(26), Eddy Mercx-Chun Bok Lee 25-40(19), Jeremy Bury-Haenge Je Kim 25-40(28) och Frederic Caudron-Savas Bulut 39-40(29). Detta gynnade ju såklart Tobbe som kunde därmed befästa sin position ytterligare inför årets VM i Antwerpen, Belgien den 16-22 oktober.

Till finalen vann Tobbe över koreanen Heo med 40-9(10!), vietnamesen Tran 40-40(18) med 3-2 i shootout( där ledde Tobbe med 35-9 innan Tran lyckades spela up sig till oavgjort. Starkt gjort!) och hemmaspelaren Filipo Kasidokostas med 40-10(13). Torbjörn spelade i det närmaste helt felfritt och perfekt med ett totalsnitt på 2.739! Ett stort grattis, Tobbe!

I den första WorldCup i SydKorea för 2 veckor sedan åkte Torbjörn ut i 8-delen mot vinnaren i tävlingen Doon Gong Kang med 30-40(12). Kang hade under hela den tävlingen i SydKorea ett snitt på 2! De andra svenskarna som kvalade i SydKorea, Nalle Olsson och Mikael Nilsson, lyckades tyvärr inte kvala till huvudturneringen. Mikael Nilsson var även med i kvalet i Grekland men åkte ut redan i kvalgruppen. För mer info gå in på kozoom.com eller umb.org.

Skribent: David Pennör