Viktigt meddelande från Riksidrottsförbundet

19 JUL 2010 16:49
2010-06-22
Obligatoriskt organisationsnummer för föreningar
RF påminner om den skyldighet som föreligger för era medlemsföreningar att fr o m den 1 januari 2011 inneha ett organisationsnummer. Det beslutades på RF-stämman 2009 i Visby.
  • Uppdaterad: 19 JUL 2010 22:10

För nybildade föreningar tillhandahåller RF via sin hemsida en ansökningsblankett med en ruta för organisationsnummer med kompletterande information om detta krav. Via länk kommer man direkt till Skatteverkets särskilda blankettför ansökan om ett organisationsnummer. Den innehåller också information om vilka handlingar som föreningen ska bifoga sin ansökan.

Numera kan också föreningar som ännu inte gjort det genom IdrottOnline själva registrera sitt organisationsnummer, vilket ca 4000 föreningar redan gjort.

RF avser att direkt informera de övriga ca 11 000 föreningar som också använder IdrottOnline och som ännu inte har ett organisationsnummer registrerat att omgående ansöka om ett, samt att om det inte sker före årsskiftet kan föreningen riskera att uteslutas ur sitt respektive SF..

Skribent: Kurt Roos