World Cup of Pool -en thriller

05 SEP 2012 08:06
Årets största turnering sett till mediabevakning och publik, World Cup of Pool i Manila, blev en riktig thriller för svensk del. Förutsättningarna är tuffa, dubbel, 9-ball, , race till 8, winners break och enkelcup.
  • Skapad: 05 SEP 2012 08:06

Sveriges par Marcus Chamat och Andreas Gerwén hade lottats mot seedade paret Alex Pagalyan och John Morra spelandes för Kanada. Inför flera tusen åskådare och direktsänt på tv blev detta en rysare att minnas. Sverige startade mycket starkt och hade en ledning med 3-0 innan Kanada kom in i matchen. De kvitterade till 3-3 och ryckte sen ifrån till 7-4 och hoppet var i det närmaste ute. Men kanadensarna lämnade en liten blotta som grabbarna tog direkt och en nia på sprängnigen direkt efter av Marcus. 6-7 och nytt liv i matchen, även nästa lägg tar svenskarna efter bra safespel och det är hill-hill. Ett av det mest dramatiska lägg jag någonsin utspelas nu. Alex Pagalyan visar här varför han är en av världens absolut bästa spelare. Han vrider sig ur ett kolsvart läge och lämnar svenskarna i en än värre situation. Sverige får bollträff men har ingen möjlighet att komma undan, Kanada håller för pressen och dukar av bordet till seger 8-7.

Mer bilder och text finns på blogg-team sweden.

Skribent: Kurt Roos