Youth 8-ball cup 2014 blev en succé

24 MAR 2014 21:10
Den 22-23 mars så spelades de svenska juniormästerskapen i 8-ball på Kville biljard i Göteborg. Runt om i landet så har det tidigare spelats kvaltävlingar för att få delta i slutspelet för lag, det individuella SM:et var öppet för alla.
  • Uppdaterad: 24 MAR 2014 21:18

Totalt så deltog 6 lag i klassen flickor U18, 15 lag i U16 och 8 lag i U18. Individuellt så hade vi 10 flickor och 53 pojkar som gjorde upp om SM medaljerna. Historiskt sett så är detta det största junior SM sett till antalet deltagare sedan vi startade med JSM

Ett stort grattis till alla spelarna och ett stort tack till alla ledare, tävlingsledning och funktionärer som gjorde hela tävlingen till en sportslig och organisatorisk framgång.

Flickor lag

Lundström, Johan

Östlund, Kasper

Borlänge BK

I flickornas lagspel så var vinnarna överlägsna med en kvot på 12 vunna lägg mot 1 förlorat, stort grattis till Fanny och Therese som spelar för Kville BC och representerar Hasselgården. Om det nu inte var så jämna matcher i flick klassen så var det desto jämnare i U16. Av slutspelets totalt 7 matcher så slutade hela 6 av dessa med uddavinst 3-2. Grattis till Alexander och Seid spelande för Växjö BF och representerar Teleborg Centrum. I U18 klassen blev vinnarna lika överlägsna som i flick-klassen med en kvot på 16 vunna lägg mot 1 förlorat så vann Lukas och Frida spelande för Malmö BK och representerande Sofielunds fg.

I det individuella spelet för flickor U18 så stod det ganska fort klart vilka två som spelade på en väldigt hög nivå. Jonna Hidell tappade endast ett poäng på sin väg till finalen och Frida Nilsson tappade inga. Finalen blev en thriller även om poängen blev 4-1. En stor uppvisning i taktiskt spel på mycket hög nivå. Mycket bra safe spel och modet att ta en svår stöt i rätt läge präglade hela finalen. Den som drog det längsta strået till slut var Frida Nilsson spelandes för Malmö BK som slog Jonna Hidell spelandes för Stockhoms BS. Någonting säger mig att vi kommer att få se dessa två tjejer mötas i många finaler i flick-SM under de kommande åren.

I pojkarnas U18 så var det lite mer ovisst om vilka som till slut skulle stå i final. Fyra killar visade att de var lite bättre är de övriga. Lukas Andersson med en kvot på 16-1, Kasper Östlund 16-2, Johan Lundsröm 16-4 och Eddie Hedberg 16-5 visade att de var värdiga en semifinalplats. Båda semifinalerna slutade med vinst 5-2 till finalisterna Lukas och Eddie. Vi fick i finalen prov på ett betydligt öppnare spel än i flick-finalen. Båda spelarna visade prov på mycket fin biljard med bra stötar och taktisk finess. Lukas Andersson spelandes för Malmö BK hade en stark avslutning och kunde vinna med 5-2 mot Eddie Hedberg från BK Flamingo. Jag både hoppas tror att vi får se en hel del av de fyra semifinalisterna på tävlingsarenor runt om i landet under de kommande åren.

Hela Youth 8-ball cup är ett stort uppsving för den svenska junior-biljarden och jag är övertygad om att vi nästa år har ännu fler ungdomar som kommer att slåss om de ädlare medaljerna på junior SM 2015.  Redan under denna helg såg jag flera framtida SM medaljörer och landslagspelare.

Nu ser vi fram emot sommarens juniorträningsläger där alla vinnarna kommer att vara inbjudna. Vi hoppas även att detta träningsläger som blir i Malmö kommer att innehålla en landskamp mot de danska ungdomarna.

Tack för en mycket givande och inspirerande helg!

Skribent: Tom Eksell