Anmälan öppen till Ungdoms-SM 2020

16 JAN 2020 17:03
Nu kan du anmäla dig till Sveriges största ungdomstävling i biljard- Ungdoms-SM i pool. Det är en tävling för alla ungdomar under 19 år. Kvalen arrangeras från Umeå i norr till Malmö i söder. Sista anmälan den 29 februari.
  • Skapad: 16 JAN 2020 17:03

Svenska Biljardförbundet är mycket glada att bjuda in till Ungdoms-SM i pool. Årets Ungdoms-SM består av 7 kval runt om i landet. Kvalen arrangeras i mitten av mars. De bästa från respektive distrikt möts i en final på Biljardpalatset i Stockholm den 2 maj.

Sista anmälningsdag är den 29 februari via detta anmälningsformulär.

Vilka kan delta?
Alla ungdomar upp till 19 år, alltså deltagaren får vara max 18 år när finalen spelas.

Klassindelning?
Ungdoms SM avgörs i tre klasser. Tjejer U18, killar U16 och killar U18.

Vad kostar det?
Anmälningsavgiften är 100 kr/spelare. Avgiften faktureras i efterhand eller swishas. Avgiften för alla anmälda spelare måste betalas även om de inte kommer till start. Det tillkommer ingen ytterligare avgift.

Kvalspel
Kvalen spelas den 14/3 eller den 15/3 beroende på ort. Kvalen spelas i: Borlänge, Göteborg, Gävle, Laxå, Malmö, Stockholm och Umeå. Läs mer här

Vad spelar man?
Disciplinen som spelas i tävlingen är 8-ball. 8-ball är ett så kallat dessäng spel som spelas med en köboll och femton färgade bollar, numrerade från 1 till 15. En spelare skall göra bollarna från 1 till 7 (låga) och den andra spelaren från 9 till 15 (höga). Den spelare som först lyckas göra sin bollserie och därefter göra boll nr 8 på ett korrekt sätt vinner upplägget och erhåller 1 poäng.

Hur spelar man?
Spelreglerna för 8-ball vid Ungdoms SM är i princip de samma som de nationella spelreglerna med några få undantag. Dessa undantag har gjorts för att underlätta spelet en aning och för att minimera regeltolkningar, då domare inte förekommer vid varje match.
Undantagen är:
- Varje stöt skall adresseras innan stöten görs (även de uppenbara, alltså ALLA bollar anges).
- Hoppstötar är inte tillåtna.
- Vid felstöt vid sprängning är det boll i hand över hela bordet.
- Dresscode är förenklad. Huvudbonad eller hörlurar får ej bäras, undantaget religiösa huvudbonader.
Det är personen vid bordet som spelar, så lagkamrater eller ledare får under inga omständigheter lägga sig i eller coacha.
Reglerna hittar ni här

Vilken spelform används i Ungdoms SM?
Det är dubbelcup, där man är garanterad minst två matcher. Varje match spelas först till två eller tre poäng beroende på klass och var i turneringen man är. Finns det tid till det så kommer vi att höja distanserna under slutspelet.

Vi hjälper er gärna om ni behöver tips och råd på t ex tävlingsformat för att skapa egna kval på era verksamheter. Ställ gärna frågor som: hur man bör förbereda sig inför tävlingen, eller vad deltagaren ska tänka på under tävlingen.

Vid frågor och funderingar: Kontakta förbundets barn & ungdomsansvarig Sam Mubarak This is a mailto link, 0736577797

Ladda gärna ner affischerna för turneringen och sätt upp i biljardhallen, i skolan eller på fritidsgården för att sprida informationen.

Varmt välkomna med er anmälan!

Läs mer om Ungdoms-SM här
Länk till anmälan