Arrangera prova på-tillfällen i höst

22 JUN 2022 15:48
Det finns möjlighet att erhålla stöd för att arrangera prova-på dagar, delta på Idrottens dag eller göra skolbesök till hösten.
  • Uppdaterad: 22 JUN 2022 15:48

Idrottens dag 30 september
Idrottens dag är en aktivitet som RF arrangerar via sina distrikt tillsammans med skolor över hela landet. Det är en kul dag med aktiviteter som syftar till att få barn i rörelse samt bygga broar mellan skolan, barnen och idrottsrörelsen. Idrottens dag är ett bra sätt för föreningen att rekrytera nya medlemmar och låta barnen få prova på olika idrotter. Syftet med dagen är att verka för att idrott blir tillgänglig för så många som möjligt. Precis som förra året är det ett ökat fokus på de minst aktiva barnen. Ta chansen att representera idrottsrörelsen och bidra med rörelseglädje och kunskap om biljard samt visa vilka möjligheter som finns i er förening.

Varje deltagande skola planerar sin egen dag och blir en del av den stora helheten. Ta kontakt med ert RF SISU distrikt för att få veta mer och anmäla att ni vill vara med.

Skolbesök
Det finns ett stort antal skolor som är intresserade av skolbesök. Via medel från Rörelsesatsning i skolan har SBF byggt hemsidan spelabiljard.nu. Under våren har sidan marknadsförts  till skolor via RFs och distriktens kanaler tillsammans med andra förbunds framtagna material. SBF har deltagit på ett antal nätverksträffar där vi fått många förfrågningar från skolor om att föreningar ska komma ut till skolan för att visa och berätta mer om biljard.

Prova på- aktiviteter
Vid deltagande på Idrottens dag, skolbesök, besök på fritidsgårdar eller deltagande på andra event rekommenderar vi att föreningen har planerat in ett antal gratis prova på-tillfällen att erbjuda för de som blivit intresserade. Att redan vid aktiviteten kunna berätta att de som är intresserade är välkomna till hallen t ex varje torsdag i oktober mellan kl 16-18 för att gratis få prova mer ökar chansen till att locka nya medlemmar till föreningen. Vid Idrottens dag och skolbesök koordinerade via distriktet brukar det även vara möjligt att göra ett utskick om föreningen och era aktiviteter till föräldrarna efter ert besök.

Sparks Generation
En del i SBFs satsning på att nå fler unga är samarbetet med Sparks Generation. Sparks tar fram filmer, klipp, bilder och sprider i sina kanaler och marknadsför till skolor och fritidsgårdar. SBF och föreningarna sprider materialet i sina kanaler. Kampanjen lanseras i oktober/november och då arrangerar de föreningar som vill ett antal gratis prova-på tillfällen. Hur många och när bestämmer föreningen själv. Ni kommer att ha tillgång till sparksapp i 12 månader efter att kampanjen inleds.
Föreningar som vill vara med kommer att bjudas in till en digital träff i september där ni får lära er hur ni lägger in era aktiviteter i sparksapp.

Medel att söka
Vill er förening vara med på Idrottens dag, göra skolbesök eller delta på något event och därefter erbjuda ett antal gratis prova-på tillfällen så finns det medel att söka. Det går även att söka för att enbart erbjuda prova på-tillfällen. I första hand har vi tänkt att ni söker via Projektstöd IF Barn & ungdom där deadline för ansökan är den 30 september. Det ni till exempel kan få stöd för:
  • Kostnad för att arrangera ett antal gratis prova-på tillfällen (exempel bidrag till bordshyra, viss marknadsföring, ta fram tryckt material om föreningen, eventuellt ledararvode)
  • Ersättning för förlorad arbetsinkomst (vid deltagande på idrottens dag eller vid skolbesök)
  • Inköp av ett mindre biljardbord (att ta med på Idrottens dag, vid skolbesök eller andra event där föreningen vill delta).
Ha en dialog med Sofia kring hur ni ansöker och hur ni ska utforma er ansökan. Ta gärna kontakt senast den 1 september.

Föreningar kan välja att bara vara med i delen som omfattar Sparks med prova på-tillfällen eller så gör ni även satsningen med deltagande på Idrottens dag/skolbesök som ni sedan följer upp med prova på.

Vad ska ni göra nu?
För deltagande på Idrottens dag: Anmäl ert deltagande till ert RF SISU distrikt och meddela SBF att ni planerar att vara med.
För skolbesök: Ta kontakt med SBF så sätter vi er i kontakt med distriktet och därigenom skolor.
För Sparks och prova på-tillfällen: Anmäl ert intresse till SBF
För projektansökan: Kontakta SBF senast 1 september
Kontakta SBF på This is a mailto link. Det är Sofia och Eva som ansvarar för projekten.

BK Borgen på event
BK Borgen ansökte i våras om projektmedel för inköp av ett mindre carambolebord som en del i sin satsning på att starta juniorverksamhet. I början av juni var de med på ett större event i Helsingborg.
Skribent: Sofia Asp
E-post: Adressen Gömd