Årsmötestider

11 AUG 2021 10:23
För föreningar med brutet räkenskapsår och för de föreningar som sköt upp sitt årsmöte i våras är det nu dags att genomföra årsmöte. Årsmöte måste genomföras varje år.
  • Uppdaterad: 11 AUG 2021 10:23

Folkhälsomyndigheten tog den 1 juli bort rekommendationen för föreningar att skjuta fram eller genomföra sitt årsmöte digitalt. Det innebär att det nu går bra att genomföra föreningens årsmöte som ett fysiskt möte. Fortsatt måste ni självklart se till att det sker på smittsäkert sätt genom att mötet t ex genomförs i en tillräckligt stor lokal att ni kan hålla avstånd eller att mötet genomförs utomhus.

Samtliga föreningar som skulle ha genomfört årsmöte under våren men som valde att skjuta fram det måste snarast genomföra sitt årsmöte.

Formalia gällande årsmötet
Vad som gäller för föreningens årsmöte finns i föreningens stadgar. Det är viktigt att ni följer vad som står i era stadgar när ni kallar till och genomför ert årsmöte. Av era stadgar framgår bland annat föredragningslistan/dagordningen för årsmötet. Det är viktigt att ni tar upp samtliga punkter och protokollför dessa under ert årsmöte.

Under fliken Förening -> Föreningens årsmöte har vi samlat all information ni behöver kring ert årsmöte. Här finns en dokumentbank med mallar till de dokument som ska tas fram, en lathund för föreningen före – under – efter årsmötet, osv.

Om ni är osäkra på något kring ert årsmöte – hör av er! Vi hjälper gärna till. Kontakta Sofia på This is a mailto link. Ni kan även ta kontakt med er idrottskonsulent på ert RF SISU distrikt.

Att göra i samband med årsmötet (följ vad som står i era stadgar):
  • Kalla samtliga medlemmar till årsmötet
  • Upprätta en verksamhetsberättelse, resultat- och balansräkning, revisionsberättelse (mallar hittar ni i dokumentbanken)
  • Ta fram en verksamhetsplan och budget
  • På mötet: upprätta röstlängd, följ den föredragningslista/dagordning som finns i era stadgar och protokollför samtliga punkter
  • Skicka in era årsmöteshandlingar samt årsmötesprotokollet till SBF
  • Uppdatera föreningens kontaktuppgifter i IdrottOnline

Ladda upp era årsmöteshandlingar
Vi vill att ni varje år laddar upp era årsmöteshandlingar till oss. Genom att ladda upp dem i IdrottOnline finns de sparade på föreningen. Ni behöver ladda upp årets årsmöteshandlingar i IdrottOnline även fast ni har skickat in dem till RF. De handlingar ni mejlade till RF kommer inte till SBF.

Ladda upp era årsmöteshandlingar under Årsrapporter i IdrottOnline
1. Logga in på IdrottOnline
2. Klicka på fliken Administration i menyn högst upp
3. Klicka på Årsrapporter i menyn till vänster
4. Klicka på knappen Skapa rapport till höger
5. Fyll i rapporten och ladda upp filerna. Har ni alla handlingar samlade i ett dokument laddar ni upp det under Övriga årsmöteshandlingar. Har ni gjort ändringar i era stadgar laddar ni upp den nya versionen av era stadgar samt kommenterar vilka ändringar ni har gjort.
6. Klicka på Skicka in till SF

Vi kan endast ha ett år öppet under Årsrapporter så det är viktigt att ni laddar upp årets årsmöteshandlingar där och inte förra årets.

Kan du inte klicka på knappen Skapa rapport?
Då måste du ändra så att du står under Biljard och inte Förening i menyn högst upp. Klicka på rullisten, välj Biljard och klicka på Byt.

Det går också bra att skicka era handlingar till This is a mailto link eller till Svenska Biljardförbundet, Box 11016, 100 61 Stockholm

Granskningen från RF
Under sommaren har RF genomfört en granskning av samtliga våra föreningar där ni uppmanades att skicka in era årsmöteshandlingar från ert senast genomförda årsmöte. Vi har ännu inte fått resultatet av granskningen men vet att de allra flesta föreningar skickade in samtliga efterfrågade handlingar. Vi återkommer med information så snart vi har fått resultatet av granskningen.
Skribent: Sofia Asp
E-post: Adressen Gömd