Återstartsstöd omgång 2 nu öppnat

04 MAR 2022 15:04
Nu är har vi öppnat upp sökomgång 2 under Idrottsmedel. Alla föreningar har möjlighet att ansöka om återstartsstöd.
  • Uppdaterad: 04 MAR 2022 15:04

Svenska Biljardförbundet har fått medel från Riksidrottsförbundet för att återrekrytera och nyrekrytera biljardspelare och ledare.

De medel SBF har beviljats finns i två potter: en för förbundet och en för föreningar. Förbundet gör olika insatser såsom föreningsprojektet #spelabiljard för barn- och ungdomsverksamhet, ökad synlighet/utveckling av digital media, rekryteringsinsatser, osv. När förbundets nya tränarutbildningar är klara kommer samtliga föreningar få möjlighet att utbilda två tränare gratis.

Föreningsstödet består i omgång 2 av två delar:
  • Stöd till föreningar som är med i projektet #spelabiljard
  • Återstartsaktiviteter i förening. Aktiviteter för återstart kan sökas av samtliga föreningar.

Läs mer om barn- och ungdomsprojektet #spelabiljard här. Vill din förening vara med? Skicka ett mejl till oss. Observera att denna del av återstartsstödet inte ansöks via Idrottsmedelapplikationen utan fördelas till föreningar som är med i projektet.

Återstartsaktiviteter - Vad kan ni söka för?
Exempel på aktiviteter som föreningen kan söka återstartsstöd för:
  • Aktiviteter som stimulerar till nyrekrytering eller återrekrytering av aktiva, ledare, förtroendevalda, funktionärer, osv. oavsett ålder.
  • Arrangörsbidrag för genomförande av klubbaktiviteter, klubbtävlingar och läger.
  • Marknadsföringsinsatser för att lyfta föreningens aktiviteter.
Det går bra att söka medel för att arvodera personer inom ramen för projektet.

Vi uppmuntrar föreningarna att komma i gång med återstartsinsatserna så snart som möjligt men aktiviteterna kan genomföras fram till och med sista september 2022.

Ansökan
Ansökan gör via IdrottOnline under fliken Idrottsmedel. Ni ska välja SBF Återstartsstöd IF 2022 omg 2.
Sista dag för ansökan är den 30 juni 2022.
Vi hanterar ansökningarna löpande. Samtliga ansökningar granskas för att säkerställa att de uppfyller syftet med stödet och att det finns rimliga möjligheter att genomföra och följa upp aktiviteterna. En inskickad ansökan innebär inte automatiskt beviljat stöd.

Får att många föreningar ska ges möjlighet att få ta del av bidraget har vi satt ett maxtak på 6 000 kr per förening i återstartsstöd. Föreningar som beviljades bidrag under sökomgång 1 kan ansöka igen för en ny aktivitet.

Utbetalning kan endast ske till ett konto som är registrerat i föreningens namn. Kontakta Sofia om föreningen saknar bankgiro/plusgiro så får ni ett annat ansökningsformulär.

För att få stödet måste föreningen:
  • ha laddat upp sina senaste årsmöteshandlingar i IdrottOnline under Årsrapporter/Föreningsrapporter
  • ha betalat sin årsavgift för 2022

Återredovisning
Alla beviljade aktiviteter ska återrapporteras i Idrottsmedelapplikationen senast 10 dagar efter genomförd aktivitet. Syftet är att redovisa hur beviljat stöd har använts samt vilka effekter det fått eller förväntas få.

Skribent: Sofia Asp
E-post: Adressen Gömd