Åtta svenskar till Snooker-NM i Uleåborg, Finland

17 JAN 2018 12:24
Finland står som värd för årets upplaga av Nordiska Mästerskapen i Snooker, och Sverige skickar en stark trupp med goda möjligheter att ta sig långt i turneringen.
  • Uppdaterad: 17 JAN 2018 21:34

Nordiska Mästerskapen i Snooker startar idag, onsdag, i Uleåborg i Finland. Sverige deltar med åtta spelare där Belan Sharif är högst rankad, följt av Suleman Kukka-Salam, Andy Nettleton, Jim Johansson, Shivan Ali och Benjamin McCabe. Max Nettleton och Sven Bergkvist fyller på som reserver för Mats Eriksson och Arpat Pulat. Sverige bidrar även med två internationella domare,  Johan Hansson och Jonas Fahlander.

NM arrangeras i Uleåborg som har ca 200 000 invånare och fyra (!) snookerhallar. Tävlingen spelas på City Biljard som har 15 snookerbord, enligt rapporter med ”bra rull och stora hål”. 40 deltagare från fem nationer spelar i åtta grupper, matcher bäst av fem frames, där de två bästa i varje grupp går vidare till åttondelarna. När detta skrivs har Belan Sharif redan vunnit en match, 3-0 blev det mot Norges Magnus M Melien. Sämre gick det tyvärr för Max Nettleton och Sven-Olof Bergqvist som förlorade sina respektive första matcher nu på förmiddagen.

Drömscenariot för förbundskapten Kim Hartman vore enligt uppgift ”Finlands bäste junior Annti Mannila mot formstarke Belan Sharif i final!”

Det är livestreaming från 3 bord:

Bord 7: https://www.youtube.com/chann…/UCj_NDtULD4r8FQ-1AZjyNoA/live
Bord 14: https://www.youtube.com/chann…/UChjlxol4rZBY7OxKHPiJPBA/live
Bord 15: https://www.youtube.com/chann…/UCOzPxZD6PyLXsnb4rc8gvvA/live

Vi uppdaterar löpande hur det går i tävlingen, och alla resultat kan även följas på http://sbilsnooker.challonge.com/NSC18Finland eller https://snooker.sbil.fi/nordic-snooker-championship-oulu/

Skribent: Snookerkommittén